سفیر برند، چهره برند

حضور سلبریتی‌ها و اشخاص معروف در تبلیغات برندهای مختلف موضوع جدیدی نیست. حتما شما هم شاهد تبلیغات بسیاری بوده‌اید که در آن سلبریتی معروف نقش پررنگی داشته است. بگذارید چند مثال بزنم: حضور مهران مدیری در تبلیغات فروشگاه زنجیره‌ای رفاه، سیروان خسروی در تبلیغات سان استار، پژمان جمشیدی در شهر فرش و… . این سلبریتی‌ها با حضور در تبلیغات برندهای بزرگ به عنوان سفیر آن برند شناخته می‌شوند.

حضور سفیران برند، یکی از روش‌های کلیدی دستیابی به مخاطبان هدف است. در واقع برندهای بزرگ با استفاده از سفیر برند در تبلیغات خود، از اعتبار و محبوبیت سفیر به نفع خودشان استفاده می‌کنند.

در روزگاری که همه ما با انواع تبلیغات آنلاین و آفلاین اشباع شده‌ایم، حضور افراد معتبر و محبوب می‌تواند تاثیر تبلیغات را چند برابر کند. در نتیجه بازاریابی با سفیر برند یا Ambassador Marketing یک استراتژی بسیار موثر و سودآور در بازاریابی است.

هدف این مقاله اصلا و ابدا پرداختن به حاشیه این تبلیغات و دستمزدهای گزاف آن نیست. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم سفیر برند کیست؟ چرا برندها به دنبال سفیری برای خود هستند؟ بازاریابی با سفیر چیست؟ چه مزایایی دارد؟ و تفاوت آن با سایر روش‌های بازاریابی چیست؟

سیروان خسروی سفیر برند

سفیر برند کیست؟

سفیر برند کسی است که نماینده یک برند، محصول، رویداد و یا خدمت باشد. اگرچه حضور سلبریتی‌های معروف در این روش بازاریابی بسیار رایج است، اما نباید تصور کرد که فقط سلبریتی‌ها سفیر برند می‌شوند. سفیران برند گاهی خود مشتریان آن برند هستند که برند از آن‌ها دعوت به همکاری نموده است. سفیران برند همچنین در بیشتر موارد افراد تاثیرگذار و متخصص در یک صنعت خاص هستند. حتی کارمندان آن سازمان و خلاصه هر شخصی که علاقه‌مند به برند است، می‌تواند یک سفیر برند باشد.

برندهای بزرگ چگونه با سفیران برند کار می‌کنند؟

برندهای بزرگ معمولا مقدار قابل توجهی از بودجه بازاریابی خود را به سفیران برند اختصاص می‌دهند. سوال مهمی که اینجا ایجاد می‌شود این است که آیا این کار برای آن‌ها به صرفه است؟ آیا بهتر نیست تا این هزینه را به روش دیگری در بازاریابی اختصاص دهند؟

در پاسخ باید گفت که سرمایه‌گذاری روی سفیران برند، یک معامله برد-برد است. تنها کاری که لازم است انجام شود این است که افراد مناسب را گزینش و با آن‌ها ارتباط عمیقی برقرار کنند. بعد از آن، این سفیر برند است که با محبوبیت و اعتبار بالایی که میان مخاطبان و مشتریان بالقوه آن برند دارد، تلاش می‌کند تا افراد را جذب کند.

در واقع سفیر برند، به کمک ابزارهای ارتباطی مختلف تلاش می‌کند تا مشتریان بالقوه را با برند آشنا کند. این ابزار ارتباطی می‌تواند ابزارهای آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی، یا حتی حضور در تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها در سطح شهر باشد. سفیران برند به کمک اعتبار و محبوبیتشان به عنوان یک کانال قابل اعتماد، معتبر و موثر، اطلاعات برند را به مخاطبان منتقل می‌کنند. این می‌تواند نرخ تعامل با برند را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

سفیر برند چگونه با برند همکاری می‌کند؟

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، سفیر برند ممکن است از میان سلبریتی‌ها، افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی (اینفلوئنسر) و یا افراد مشهور در صنعتی خاص، مشتریان وفادار به آن برند و حتی کارکنان آن سازمان انتخاب شود.

روش‌های همکاری سفیر برند با کسب و کار نیز محدود به یک روش خاص نیست و می‌تواند شامل روش‌های متفاوتی باشد. مثلا یک اینفلوئنسر در شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام می‌تواند به صورت افیلیت مارکتینگ با برند همکاری کند. یعنی به ازای تعداد افرادی که به واسطه او، از برند خرید می‌کنند، پورسانت دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: “تمام آنچه برای شروع Affiliate Marketing (همکاری در فروش) باید بدانید

کارمندانی که برای برندی خاص کار می‌کنند و ارتباطات زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند، می‌توانند با تولید محتوای رایگان و جذاب در شبکه‌های اجتماعی‌شان، تصویر فوق‌العاده‌ای از برند را در ذهن مخاطبان ایجاد کنند. البته این تلاش‌های کارمندان وفادار به سازمان، قطعا از چشم مدیر پنهان نیست و بابت آن دستمزدی علاوه بر حقوق دریافت خواهند کرد.

یکی دیگر از روش‌های بازاریابی که سفیران برند از آن استفاده می‌کنند، روش بازاریابی دهان به دهان است. این روش هم بیشتر در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده است. در این روش سفیران برند تجربه استفاده از محصولات برند را در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود در قالب پست‌های ویدیویی، عکس و محتوای متنی با دنبال‌کنندگانشان به اشتراک می‌گذارند.

با جمع بندی نکاتی که گفته شد، می‌توان گفت که سفیر برند:

  • نرخ دسترسی به برند را افزایش می‌دهد. در واقع آن‌ها برند را با شبکه‌ی جدیدی از افراد و مشتریان بالقوه آشنا می‌کنند.
  • اعتمادسازی می‌کند. بسیاری از مشتریان معتقدند که روش‌های سنتی بازاریابی تاثیرگذار نیست. سفیران به برند هویت می‌بخشند.
  • تجربه خود را از استفاده از محصولات یا خدمات برند به اشتراک می‌گذارد، که در نتیجه باعث افزایش شهرت و محبوبیت برند می‌شود.

تفاوت سفیر برند و اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی به کمک سفیران برند، بسیار شبیه به اینفلوئنسر مارکتینگ است. هدف اینفلوئنسر مارکتینگ هم رساندن پیام برند به گروهی مشخص از بازار هدف است. به عبارت دیگر اینفلوئنسرها یا همان افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی، پیام برند را با لحن جذاب و خودمانی به دنبال‌کنندگانشان می‌رسانند.

پس می‌توان گفت هم اینفلوئنسر و هم سفیر برند هر دو:

  • محتوای مرتبط با برند را تولید و منتشر می‌کنند.
  • مخاطبانشان را به تعامل با برند و خرید از آن تشویق می‌کنند.
  • برای برند اعتمادسازی می‌کنند.

پس تفاوت سفیر برند و اینفلوئنسر چیست؟

تفاوت اصلی این دو را می‌توان به این شکل بیان کرد که:

اینفلوئنسرها فقط و فقط در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. اینفلوئنسرها با دنبال کنندگان خود ارتباط نزدیکی دارند و در عین حال ممکن است طرفداران وفادار بسیاری داشته باشند. اما فعالیت سفیران برند بیشتر به حضورشان در تبلیغات آنلاین و آفلاین و همچنین رویدادهای مختلف خلاصه می‌شود.

قرارداد برند با سفیران معمولا طولانی مدت است. یک سلبریتی ممکن است برای سال‌ها سفیر یک برند باشد. در حالی که قرارداد اینفلوئنسر با برند کوتاه مدت است. به عبارت دیگر برندها معمولا برای کمپین‌های فروش خود با اینفلوئنسرها همکاری می‌کنند.

سفیران برند، به واسطه اعتبار بالایشان در میان مردم، کمک می‌کنند تا وفاداری به برند در میان مشتریان افزایش یابد. اما اینفلوئنسرها از این جهت کمک کننده هستند که برند را به گروه جدیدی از افراد که می‌توانند مشتریان بالقوه باشند، معرفی می‌کنند.

تفاوت سفیر برند و اینفلوئنسر

اگر علاقه‌مندید تا بیشتر درباره اینفلوئنسر مارکتینگ بدانید، پیشنهاد می‌کنم مقاله “۴ مزیت‌ اینفلوئنسر مارکتینگ برای سئو سایت” را از دست ندهید.

برنامه ریزی برای بازاریابی سفیر

شروع برنامه بازاریابی سفیر یک پروسه چند مرحله‌ای است. زمانی که برند تصمیم گرفت تا سفیر برند داشته باشد، باید مراحل زیر را طی کند.

مشخص کردن هدف

معمولا برندها دو هدف اصلی از همکاری با سفیران برند دارند: ایجاد آگاهی از برند و افزایش فروش. انتخاب هدف اصلی برند از بازاریابی سفیر مرحله مهم و استراتژیکی است. روشن بودن هدف در ابتدای مسیر به برند کمک می‌کند فرد مناسبی را به عنوان سفیر انتخاب کند.

انتخاب مدل بازاریابی

برند با توجه به اهداف، بودجه، زمان‌بندی و منابع خود، بهترین مدل را برای بازاریابی سفیر انتخاب می‌کند. فراموش نکنیم که برند قبل از انتخاب هر روش و مدلی، باید دید کلی از چالش‌های پیش رو و حدود پیشرفت در آن داشته باشد تا بتواند بهتر تصمیم‌گیری کند.

انتخاب سفیر برند

قسمت جذاب ماجرا همین مرحله است. در این مرحله باید با توجه به مدل انتخابی، لیستی از کاندیداها جمع‌آوری شود. هنگامی که لیست گردآوری شد، باید از بین آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب نمود. برای انتخاب بهترین گزینه، می‌توان به این موارد توجه کرد:

  • کیفیت محتواهای موجود در شبکه‌های اجتماعی این افراد،
  • میزان تاثیرگذاری و رهبری‌شان،
  • اعتبار،
  • و سازگار بودن شخصیت و سبک زندگی فرد با برند.

ایجاد ارتباط و مذاکره

برند پس از اینکه لیستی از افراد را تهیه کرد، باید با آن‌ها مذاکره کند. برای مذاکره می‌توان از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرد. افرادی که جزو گزینه‌های احتمالی سفیر برند هستند، باید بدانند حضورشان در یک برند، چه نفعی برای آن‌ها دارد. در نتیجه برند باید تمامی امکانات و تسهیلاتی را که قرار است به سفیر برند بدهد، مطرح کند.

شروع همکاری

در نهایت برند پس از مذاکره، فرد نهایی را انتخاب می‌کند و با او قرارداد می‌بندد. البته قبل از پیاده‌سازی برنامه‌های بازاریابی، برند باید گزارشی از وضعیت وبسایت و شبکه‌های اجتماعی چه از لحاظ فنی و چه ظاهری آماده کند. اگر اشکالی در آن وجود داشته باشد، ابتدا باید نسبت به رفع آن اقدام و سپس بازاریابی با سفیر برند را آغاز کند.

کلام آخر

Ambassador Marketing یا بازاریابی سفیر، یکی از روش‌های بازاریابی ارجاعی (Referral) است که در آن سفیر برند که از اعتبار، شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار است به عنوان چهره آن برند معرفی می‌شود و افراد بسیاری را از جمله طرفداران خودش و مشتریان بالقوه برند را ترغیب به تعامل با برند می‌کند.
بازاریابی سفیر با توجه به حوزه فعالیت برند، بودجه بازاریابی و هدف از بازاریابی می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال برندهای بزرگ که بودجه بازاریابی کافی دارند، با سلبریتی‌های معروف همکاری می‌کنند. اما این دلیل نمی‌شود تا برندهای کوچک یا متوسط از این روش در بازاریابی خود استفاده نکنند. اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، مشتریان وفادار برند و حتی کارکنان سازمان هم می‌توانند به عنوان سفیر برند فعالیت کنند و برند را به اهدافش نزدیک کنند.
در نهایت آنچه که مشخص است این است که پیاده‌سازی هر روش بازاریابی، در هر حوزه‌ای نیازمند اطلاعات پایه‌ای و اساسی درباره مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ و از همه مهم‌تر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. در دوره آموزش سوشال مدیا مارکتینگ آمانج علاوه بر معرفی اصول و پایه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، به روش‌های مختلف تبلیغات و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از جمله بازاریابی سفیر و اینفلوئنسر مارکتینگ پرداخته می‌شود.

برای تهیه این مقاله از منابع زیر استفاده شده است:

peertopeermarketing.co

affiliatewp.com

The post سفیر برند، چهره برند appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید