چگونه سایت وردپرسی را برای ترافیک‌ بالا آماده کنیم؟

اگر درحال مطالعه این مطلب هستید دو حالت دارد، یا با مشکل بزرگی در مدیریت کاربران رویدادتان روبه‌رو شده‌اید و سراغ گوگل آمدید تا راه‌حل را بیابید یا قصد آماده‌سازی سایت خود برای رویدادی بزرگ را دارید و نمی‌خواهید با چنین مشکلی مواجه شوید. به هرحال ما در مجله آکادمی آمانج سراغ همین سوژه رفتیم تا چند راه‌حل شفاف و ساده برای حل این مسئله ارائه دهیم.

با ما همراه باشید و قدم‌به‌قدم سایت وردپرسی خود را برای میزبانی هرچه بیشتر کاربران به‌صورت همزمان آماده کنید.

مدیریت حجم ترافیک بالا در سایت های وردپرسی

اول لازم است که با مفهوم و فلسفه رویداد پرترافیک آشنا شویم. اگر همین الآن با ترافیک بالای کاربر رو‌به‌رو هستید، پیشنهاد می‌کنم این بخش را نخوانید و از دو تیتر بعد مستقیم سراغ راه‌حل‌ها بروید.

رویداد پرترافیک چیست؟

به زبان ساده، ترافیک بالای کاربر در یک رویداد به این معنی است که وبسایت شما در مدت زمان کوتاهی مثلا چند دقیقه یا ثانیه، چندین برابر ترافیک معمولی را تجربه می‌کند.

معیار ترافیک براساس متوسط تعداد کاربر هر سایت در واحدهای زمانی کوچک (هر یک دقیقه یا ساعت) سنجیده می‌شود. به‌ همین دلیل، نمی‌توان عدد دقیقی برای اندازه‌گیری آن در نظر گرفت. اما معمولا برای سایت‌ها با سرور اشتراکی صدها کاربر ممکن است زیاد باشد یا برای سایت‌هایی با سرور اختصاصی چند هزار کاربر در یک زمان کوتاه.

حالا سوال این است که چه زمانی با یک رویداد پرترافیک مواجه خواهیم شد؟ درواقع این کار تخصص دیتا آنالیزورها است و آن‌ها هم نه به‌طور دقیق، بلکه تخمین و حدس گزارشی آماده می‌کنند. با این حال، فقط در چند حالت ممکن است که وبسایت شما با حجم بالایی از کاربر رو‌به‌رو شود:

  • حالت اول این است که یک یا چند مقاله و خبر مرتبط به موضوعی پرطرفدار در زمانی خاص منتشر شود. چون کاربران نسبت‌به آن علاقه‌مند هستند برای دیدن آن مطالب به وبسایت می‌آیند. اینکه مقالات و اخبار را با برنامه‌ریزی قبلی منتشر می‌کنید یا نه، به خودتان بستگی دارد.
  • حالت دوم بعد از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی رخ می‌دهد. اگر کمپینی موفق باشد، در یک بازه زمانی مشخص تعداد کاربران سایت از متوسط قبل بیشتر خواهد شد.
  • حالت سوم بحث هک یا حمله به زیرساخت است. در چنین موقعیتی شاید هزاران درخواست به‌صورت همزمان به‌سمت سرور سایت روانه شود و همین مسئله باعث افت یا قطع خدمات‌دهی خواهد شد.

چرا حجم ترافیک بالا برای وبسایت وردپرسی خطرناک است؟

درواقع مسئله بسیار ساده است. وقتی حجم کاربران روی سروری که برای ۱۰۰۰ نفر در ماه راه‌اندازی شده است، ناگهان به ۱۰۰۰ نفر در دقیقه برسد کاملا طبیعی است که عملکردش دچار مشکل شود. سیستم برای ادامه فعالیت، اجازه ورود افراد بیشتر را نمی‌دهد یا آن‌هایی را که در وبسایت فعال هستند، بیرون می‌کند.

وقتی می‌گوییم خطرناک دقیقا دلیلش همین موضوع است: چنین اتفاقی نارضایتی کاربر، ناتوانی در فعالیت سایت، افت فروش یا شاید توقف فعالیت وبسایت و… را به دنبال خواهد داشت.

تامین امنیت وبسایت‌های وردپرسی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارشناسان سئو سایت است. حمله‌ی هکری و Downشدن سایت شدیدا به سئو لطمه می‌زند. «۵ نکته مهم برای تامین امنیت وردپرس که باید بدانید» را بخوانید تا با بهترین راهکارها برای تامین امنیت وبسایت آشنا شوید.

چگونه سایت وردپرسی را برای حجم ترافیک بالا آماده کنیم؟

حالا که با زیروبم اصطلاح ترافیک بالای کاربر در سایت آشنا شدید، وقت آن است که راه‌های بهینه‌سازی وبسایت وردپرسی برای میزبانی از کاربران بیشتر را هم بخوانید.

۱. سرور سایت را از اطلاعات بدون کاربرد پاک کنید

حالا وقت خانه‌تکانی است. سراغ مطالب مجله یا صفحات فروشگاه بروید. تصاویر اضافه یا پرحجم را یا پاک کنید یا بهینه‌سازی. ویدیو اضافه و هر محتوایی که حجم بیش از اندازه‌ای از سرور را اشغال کرده بهینه کنید. بالاخره باید این خانه آماده پذیرایی از مهمان‌های زیادی شود.

۲. طرح‌های مینیمال برای دیزاین وبسایت خود انتخاب کنید

فرقی نمی‌کند شکل محتوا مینیمال باشد یا قالب وبسایت. بهتر است بیشتر از طرح‌های بدون زرق‌و‌برق استفاده کنید. اینکه یک سایت فونت‌های عجیب‌وغریب داشته باشد، گوشه‌گوشه‌اش فیچرهای متفاوت باشد یا سایت پر از تبلیغات کلیکی شود؛ اگر انتخاب هرکدام و همچنین اجرای آن‌ها اصولی نباشد و فیچرها هم کاربردی نباشند، همه‌ی آن ویژگی‌‌ها بیشتر مخرب‌اند تا موثر و درآمدزا.

به تصاویر زیر نگاه کنید و به سادگی طراحی صفحه homepage دقت کنید.

نمونه طراحی مینیمال برای سایت تا از حجم آن بکاهد

راهکارهایی برای مدیریت حجم ترافیک بالا در سایت های وردپرسی

۳. از CDN برای پردازش اطلاعات استفاده کنید

حالا دیگر فرقی نمی‌کند که سرور یک سایت در چه منطقه جغرافیایی قرار گرفته است. و کاربران از هزاران کیلومتر آن‌ طرفتر می‌خواهند آن سایت را ببینید یا صد متر. استفاده از CDN این اطمینان را به شما می‌دهد که کاربر از فاصله جغرافیایی که دارد، در سریعترین زمان به محتوای سایت دسترسی خواهد داشت.

CDN مخفف عبارت Content Delivery Service است. درواقع، این فناوری شبکه توزیع محتوا در سراسر دنیا را تشکیل می‌دهد. فاصله زمانی و مکانی فرستنده و گیرنده‌ی اطلاعات را کم می‌کند و شبیه یک واسطه به ارتباط بهتر کاربر با وبسایت یا هر اپلیکیشنی کمک می‌کند.

اگر در سایتی که قرار است رویداد پرترافیکی را تجربه کند از CDN مطمئن و باثبات استفاده کنید، حتما سرعت سایت بیشتر می‌شود. در نتیجه تجربه‌ کاربر و تعداد کاربران سایت نیز افزایش می‌یابد.

۴. پلاگین‌های غیر کاربردی و بیشتر تزیینی را حذف کنید

یکی از ویژگی‌های سایت وردپرسی وجود پلاگین‌هایی است که هرکدام کارهای عجیب‌وغریب انجام می‌دهد. یکی مثل دفتر نقاشی هرچه بکشید به سایت تبدیل می‌کند، یکی سئو را بررسی می‌کند، یکی انیمیشن به صفحات اضافه می‌کند و… .

پیشنهاد می‌کنم اگر رویداد بزرگی درپیش دارید، پلاگین‌های اضافه و غیرکاربردی را حذف کنید. هر پلاگین بخشی از سرعت وبسایت را می‌گیرد، فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کند و تقریبا همه چیز را به هم می‌ریزد.

اگر می‌خواهید با پلاگین‌های ضروری و کاربردی برای وبسایت‌های وردپرسی آشنا شوید، «۱۰تا از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس [2022]» را بخوانید.

۵. از صفحات استاتیک کمک بگیرید

در وبسایت‌های وردپرسی افزونه‌هایی وجود دارد که کارشان ساخت صفحات استاتیک است. این صفحات به دلیل اینکه محتوای قابل‌تغییر به‌صورت داینامیک ندارند و اطلاعاتشان از قبل ذخیره شده است، فرآیند لود صفحات را سرعت می‌بخشند.

درواقع با استفاده از این سیستم لزوم اتصال مداوم به سرور کم می‌شود. این کار بار ترافیک سمت سرور را کم می‌کند و شما می‌توانید به‌صورت همزمان کاربران بیشتری در وبسایت داشته باشید.

معروفترین افزونه‌های ساخت این صفحات در وردپرس WP Rocket، WP Super Cache و W3 Total Cache هستند.

۶. کدهای جاوااسکریپت و CSS را بهینه‌سازی کنید

یکی از مهمترین کارها برای افزایش سرعت سایت وردپرسی بهینه‌سازی کدها طبق دستورالعمل‌های گوگل است. اصطلاح رایجی بین برنامه‌نویس‌ها وجود دارد که می‌گویند: فلان کد کثیف یا تمیز است. هرچه ساختار کدهای سایت شما تمیزتر باشد، عملکرد بهتری در سرعت لود اطلاعات، ارتباط با سرور و پردازش اطلاعات دارند. شما می‌توانید از ابزارهای مختلف بهینه‌سازی برای پیداکردن باگ‌های کد سایت استفاده کنید.

۷. سایت را براساس TTFB بهینه‌سازی کنید

Time to First Byte یا به اختصار TTFB معیاری برای سنجش سرعت سایت است. این معیار به شما نشان می‌دهد که چقدر طول می‌‌کشد تا هر یک بایت اطلاعات از سرور به مرورگر کاربر برسد و ظاهر شود.

سنجش TTFB روش‌های مختلفی دارد. مثلا GTMetrix یا Pingdom سرعت بارگذاری اطلاعات را بر میلی‌ثانیه به شما نمایش می‌دهد. اگر عدد به‌دست آمده ۵۰۰ میلی ثانیه یا بیشتر باشد، سایت شما خیلی کند است. و اگر این عدد ۲۰۰ یا کمتر باشد، سرعت سایت مناسب است.

برای کاهش سرعت سایت روش‌های مختلفی مثل استفاده از هاست مناسب، استفاده از CDN، به‌روز نگه داشتن کدهای PHP و بهینه‌سازی پایگاه داده براساس حجم اطلاعات وجود دارد.

۸. از یک سرور مناسب برای میزبانی سایت استفاده کنید

حالا دیگر همه به اهمیت سرویس‌های خدمات میزبانی پی برده‌اند. اینکه میزبان مناسبی (هاست) برای وبسایت انتخاب کنید که توانایی مدیریت و پاسخگویی به تعداد زیادی از کاربران و حجم بالای ترافیک را داشته باشد، امری بسیار مهم و انکارناپذیر است. پیشنهاد می‌کنم قبل از هرکاری با تحقیق برای انتخاب خدمات میزبانی اقدام کنید.

دو چیز در سرویس‌های میزبانی یا هاستینگ برای رویدادهای پرترافیک بسیار مهم است: اول اینکه سرویس هاستینگ شما مقیاس‌بندی خودکار یا همان (auto scaling) داشته باشد. مسئله دوم پشتیبانی هاست است.

زمانی‌که حجم کاربران افزایش پیدا می‌کند و عملکرد سایت با اختلال مواجه می‌شود، طبیعتا نیاز به پشتیبانی ۲۴ساعته است تا با ارتباط موثر شرایط کنترل شود.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با برنامه و تمام توان کاربران رویدادهای بزرگ را از دست ندهید. رویدادهای بزرگ برای افزایش آگاهی برند، افزایش کاربر و افزایش فروش معجزه می‌کنند. به همین دلیل، تمام تلاش‌هایی را که برای ارتقای یک وبسایت و کسب‌وکار داشته‌اید، به نتیجه می‌رسانند.

هر رویداد می‌تواند حجم بالایی از کاربران جدید را به مشتری شما تبدیل کند. کاربرانی که اگر میزبانی از آن‌ها به بهترین شکل انجام شود، یقینا به مشتری سایت شما تبدیل می‌شوند. و حتی ممکن است سفیر برند شما باشند.

برای مدیریت حجم بالای ترافیک در وبسایت‌های وردپرسی کارشناس سئو باید در همکاری با تیم فنی (یعنی طراح و توسعه‌ دهنده سایت) راهکارهایی را که در این محتوا معرفی شد، عملی کند. موضوعات انتخاب سرور مناسب و پلاگین‌های ضروری ازجمله مهم‌ترین مباحث در آموزش سئو سایت است. و بحث بهینه‌سازی کدها و ساختن صفحات استاتیک و طراحی مینیمال سایت به طراحی وبسایت مربوط می‌شود.

The post چگونه سایت وردپرسی را برای ترافیک‌ بالا آماده کنیم؟ appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید