مهم‌ترین مهارت‌ها برای برنامه‌نویسان وب و اپلیکیشن (۲۰۲۳)

آن‌هایی که با دنیای فناوری عجین هستند می‌دانند که یک لحظه دوری از اخبار و به‌روزرسانی‌های این دنیا چقدر زیاد است. تقریبا هرروز اخبار جدیدی از تغییرات و به‌روزرسانی‌ها در علوم مختلف مربوط به فناوری شنیده می‌شود. در این مطلب از مجله آکادمی آمانج قصد بررسی شاخص‌ترین مهارت‌های برنامه‌نویسی وب و اپلیکیشن در سال ۲۰۲۳ را داریم که کارفرمایان و بازار کار از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب و اپ می‌خواهند.

۱. اولین مهارت: تسلط بر زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

با گذشت چند سال از اختراع جاوااسکریپت این زبان هنوز محبوبیت زیادی بین برنامه‌نویس‌ها دارد. JS که تقریبا همه کار می‌توان با آن انجام داد، به‌شدت مورد‌علاقه برنامه‌نویس‌ها و کمپانی‌هاست. DevSkiller در گزارشی آمارهای جالبی درباره زبان‌های برتر برنامه‌نویسی درسال ۲۰۲۳ ارائه می‌دهد:

به طور میانگین از سال‌ها قبل تاکنون جاوا اسکریپت محبوبترین مهارت در حوزه IT خصوصا در ایالات متحده آمریکا بوده است. این زبان حتی رتبه‌ای بالاتر از زبان برنامه‌‌نویسی NET. و #C دارد.

جاوا اسکریپت مدت‌هاست که محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی وب در میان برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وبسایت در سراسر جهان است.

رتبه جاوا اسکریپت

این زبان برنامه‌نویسی یکی از اولین راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات یا چالش‌های فنی در سازمان‌ها محسوب می‌شود. با توجه به حجم بالای محتوای آموزشی در مورد جاوا اسکریپت و فرصت‌های فراوان برای بهبود مهارت در کار با این زبان، JS هنوز از پشتیبانی قوی جامعه و اکوسیستم فناوری برخوردار است.

اگر جزو کسانی هستید که تازه می‌خواهید وارد دنیای طراحی و توسعه وبسایت و وب اپلیکیشن شوید و رویکردی بلندمدت برای یادگیری برنامه‌نویسی وب دارید، جاوا اسکریپت عاقلانه‌ترین انتخاب است.

البته، معمولا برنامه‌نویس‌ها فقط یک زبان را یاد نمی‌گیرند. چون در آن صورت تعداد مشاغل و پروژه‌هایی که می‌توانند انجام دهند، کاهش می‌یابد. موقعیت شغلی فول استک دولوپر از مشاغل پردرآمد در حوزه برنامه‌نویسی و توسعه وب است. اگر می‌خواهید بیشتر با این شغل آشنا شوید، «نگاهی همه‌جانبه به موقعیت شغلی فول استک دولوپر» را بخوانید.

۲. دومین مهارت: آشنایی با تحلیل داده (Data analysis)

در حال حاضر (big data) همه‌جا و در همه صنایع حضور دارد. و به‌نوعی تمام سازمان‌ها و صنایع از داده‌ها برای بهبود محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. با پیشرفت ماشین لرنینگ، داده‌ها و الگوریتم‌ها برای ساخت و بهبود محصولات و خدمات، نقش مهمی در کسب‌وکارها ایفا می‌کنند.

اگرچه در گذشته، بخشی از دانش تجزیه و تحلیل داده‌ها به‌عنوان یک مزیت برای متخصصین فناوری اطلاعات در نظر گرفته می‌شد، امروزه در برخی حوزه‌ها به یک نیاز اساسی تبدیل شده است. با این حال، باید توجه داشت که تحلیل داده‌ها به‌تنهایی یک شغل است. پس، به‌عنوان یک برنامه‌نویس، نیازی نیست به یک متخصص تحلیل داده تبدیل شوید و دانش عمیق در مفاهیم ریاضی آن داشته باشید. توانایی استفاده از ابزارها و فریمورک‌های تحلیل داده برای برنامه‌نویس‌ها کافی است.

میزان تخصص در رشته تحلیل داده به حوزه کاری شما بستگی دارد. با این وجود، با افزایش اهمیت داده در همه حوزه‌های کسب‌وکار، باید در مصاحبه‌های شغلی آماده شوید تا به سوالات با رویکرد تحلیل داده هم پاسخ دهید.

ماشین لرنینگ خیلی سخت و پیچیده نیست. اگر می‌خواهید بیشتر با این رشته و منابع آموزشی آن آشنا شوید، «مسیر یادگیری ماشین لرنینگ» را بخوانید.

۳. سومین مهارت: گذراندن مصاحبه‌ و سوالات برنامه‌نویسی چالشی‌تر و سخت‌تر

آزمون‌های برنامه‌نویسی به روشی طبیعی برای انتخاب متقاضیان برنامه‌نویسی تبدیل شده‌اند. جدیت بیشتر در کار و حل مسائل برنامه‌نویسی برای کسانی که برای چالش‌ها و پرسش‌های مصاحبه آماده می‌شوند، بسیار اهمیت دارد.

حالا کارفرمایان تسک‌های برنامه‌نویسی پیچیده‌تری را در برنامه‌ی مصاحبه قرار می‌دهند. بنابراین، انتظارات از افرادی که در آزمون کدنویسی شرکت می‌کنند، بیشتر از همیشه بالاتر رفته است.

شرکت‌هایی که در گذشته چندان به آزمون کدنویسی توجهی نداشتند، اکنون آزمون را به طور فعال‌تر به‌کار می‌برند. زیرا آماده شدن برای مصاحبه فنی بیشتر از کل مراحل استخدام زمان‌بر خواهد بود.

برای عملکرد بهتر در آزمون کدنویسی و حل کردن چالش‌های برنامه‌نویسی به مهارت‌هایی بیشتر از مهارت‌های فنی نیاز است. بهتر است مدتی روی مطالعه الگوهای متداول سوالات این سبک آزمون کار کنید تا با آمادگی برای آزمون برنامه‌نویسی حاضر شوید.

«۹ سوال کلیدی در مصاحبه طراحی سایت» را بخوانید تا کمی بیشتر با سوالاتی که مربوط به برنامه‌نویسی وب می‌شود، آشنا شوید.

۴. چهارمین مهارت: زبان برنامه‌نویسی جاوا

سال‌ها پیش زبان برنامه‌نویسی جاوا محبوبیت بسیار زیادی بین شرکت‌ها داشت. کمپانی‌های تکنولوژی محصولات خود را با این زبان برنامه‌نویسی توسعه می‌دادند و نیرو‌های زیادی هم به دنبال یادگیریش بودند. اما برای مدتی استفاده از جاوا کمتر شده بود.

از سال ۲۰۲۲ شرکت‌های زیادی به استخدام نیروهای باتجربه و متخصص زبان برنامه‌نویسی جاوا روی آوردند. احتمال می‌رود این روند در سال‌های بعد هم حفظ شود.

برای مدتی این‌ برداشت وجود داشت که کاربرد جاوا صرفا محدودبه توسعه نرم‌افزارها و سیستم‌های پشتیبانی قدیمی است و جایگاهی در دنیای تکنولوژی‌های جدید ندارد. در سال ۲۰۲۲ موارد و امکانات جدید زیادی به زبان جاوا اضافه شده است که آن را به زبانی به‌روز برای توسعه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایل تبدیل می‌کند. اساسا، کاربرد اصلی زبان برنامه‌نویسی جاوا برای توسعه‌‌ی اپلیکیشن‌های اندرویدی است.

این موارد خصوصا در توسعه زبان جاوا بدون نیاز به کتابخانه‌های این زبان یا ماشین مجازی جاوا نمود پیدا کرده است که احتمالا با گسترششان به روند افزایش محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۳ سرعت می‌بخشد.

زبان‌های برنامه‌نویسی باید به‌روز شوند. فقط زبان جاوا نیست که امکانات جدید به آن اضافه شده است. «HTML5: ارتقای تکنولوژی وب به سمت آینده» را بخوانید تا با امکانات آخرین ورژن زبان نشانه‌گذاری HTML نیز آشنا شوید.

۵. پنجمین مهارت: توانایی کار با پلتفرم‌های رایانش ابری

رایانش یا پردازش ابری یکی از مهمترین تکنولوژی‌های حال حاضر دنیاست که اغلب شرکت‌های دنیا نیز به آن روی‌آورده‌اند. درواقع شرکت‌ها باتوجه به‌ نیازشان برای فضای ذخیره‌سازی به‌علت صرفه جویی در هزینه‌ها و مقیاس‌پذیری بهتر درحال مهاجرت به سیستم‌ها رایانش ابری هستند. یکی از مهمترین مهارت‌ها در سال ۲۰۲۳ برای برنامه نویس‌ها کار با سیستم‌های پردازش ابری است.

این تکنولوژی برای توسعه همه‌جانبه در زمینه علوم داده، ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی نیز بسیار حیاتی و کاربردی است. زیرا فقط Cloud می‌تواند منابع و فضای مورد نیاز محاسبات قدرتمند و پردازش‌های سنگین این علوم را فراهم کند.

یادگیری کار با پلتفرم‌های رایانش ابری مثل آمازون وب سرویس (AWS)، پلتفرم ابری گوگل (GCP)، یا مایکروسافت Azure سطح چانه‌زنی شما را در مصاحبه‌های کاری افزایش می‌دهد. همچنین، برای پوزیشن‌های کاری آینده نیز احتمال جذب را بسیار بالا می‌برد. البته لازم نیست به همه‌ی این سیستم‌ها مسلط باشید. یادگیری یکی از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا با کلیت کار آشنا شوید و تکنولوژی مورد نظر را بفهمید.

برای شروع می‌توانید از آمازون وب سرویس استفاده کنید. سیستم پردازش ابری آمازون یکی از قویترین و قدرتمندترین سیستم‌های‌ پردازش ابری دنیاست.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

اگر به‌تازگی می‌خواهید وارد دنیای برنامه‌نویسی وبسایت و اپلیکیشن شوید، قبل از یاد گرفتن هر مهارت یا زبانی باید به این سوال پاسخ دهید که می‌خواهید در کدام حوزه فعالیت کنید. یعنی می‌خواهید طراح و برنامه‌نویس وبسایت شوید یا توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن. درست است که بعضی مهارت‌ها برای کار و فعالیت در هر دو حوزه لازم است.

اما اگر قصد دارید طراح و توسعه‌دهنده وبسایت شوید، بهتر است با دوره طراحی و برنامه‌نویسی سایت شروع کنید. در این صورت، اساسی‌ترین مهارت‌هایی را که برای ورود به بازار کار نیاز دارید،‌ یاد می‌گیرید. چون اولین مهارتی که بازار کار از برنامه‌نویسان وبسایت در سال ۲۰۲۳ می‌خواهد، تسلط بر زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت است، بهتر است آموزش زبان جاوااسکریپت را هم بگذرانید.

اگر می‌خواهید وارد حوزه‌ی کاری توسعه اپلیکیشن شوید، بهترین گزینه این است که زبان برنامه‌نویسی جاوا را یاد بگیرید.

البته، یادتان باشد که در هر حال به کمی تحلیل داده نیاز دارید و باید مصاحبه و سوالات چالشی برنامه‌نویسی را هم باموفقیت پشت سر بگذارید.

The post مهم‌ترین مهارت‌ها برای برنامه‌نویسان وب و اپلیکیشن (۲۰۲۳) appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید