طراحی سایت را به هوش مصنوعی بسپارید

اگر نگاهی به تاریخ طراحی سایت در جهان بیندازیم، می‌بینیم که طراحی و توسعه سایت به سمت آسان‌تر شدن حرکت کرده است. تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی به بازار معرفی شده است. آن‌‌ها به طراحان و توسعه‌دهندگان سایت کمک می‌‌کنند تا در زمان کمتر و با کدنویسی کمتر قادر باشند سایت‌های پویاتر و جذاب‌تری برای کاربران در زمینه‌های مختلف بسازند.

کاربران و بازار به سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های سریع، کارآمد و پویا نیاز دارند. کسب‌‌وکارها، مخصوصا سایت‌های فروشگاهی، برای عقب نماندن از رقبا باید همگام با آخرین تکنولوژی‌ها در طراحی وب پیش روند. هوش مصنوعی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در این حوزه است. AI وب دیزاین را متحول کرده است.

در این محتوا به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم که هوش مصنوعی و زیر شاخه‌ی مهم آن، ماشین لرنینگ، چه کاربردهایی در طراحی و توسعه سایت دارد.

هوش مصنوعی در طراحی سایت

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فقط برای ساختن ربات‌های انسان‌نما به کار نمی‌روند. خیلی وقت است که هوش مصنوعی راهش را به صنایع مختلف باز کرده است. بحث فقط این نیست که استفاده از هوش مصنوعی کارها را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند، محصولاتی که با هوش مصنوعی ساخته می‌شوند سودآورند.

ارزش بازار نرم‌افزارهای هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به ۱۲۶ میلیارد دلار می‌رسد. در سال‌‌های اخیر میان غول‌های دنیای تکنولوژی برای تولید محصولاتی که با هوش مصنوعی قدرتمند و کارا شدند، رقابت سنگینی درگرفته است. اپل Siri (دستیار صوتی) را به بازار معرفی کرده است و گوگل Alexa را. فیسبوک هم با کمک گرفتن از یادگیری عمیق به کاربرانش امکان داده است تا عکس‌ها را سه بعدی کنند.

نمودار پیش بینی فروش نرم افزارهای هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵

اما چرا؟ چه چیزی سبب می‌شود تا محصولاتی که با هوش مصنوعی ساخته می‌شوند، کاربران (مشتریان) را جذب کنند؟ شاید مهم‌ترین دلیل این باشد که هوش مصنوعی تعامل انسان با ماشین را بهتر می‌کند. Siri شما را می‌شناسد و یاد می‌گیرد که شما چه آهنگ‌ها و جوک‌هایی را دوست دارید. چه کسی بدش می‌آید که دستیاری هوشمند داشته باشد که هرگز چیزی را یادش نمی‌رود؟

هوش مصنوعی به دلیلی کاملا مشابه در وب دیزاین به کار برده می‌شود. سایت‌ها، وب اپلیکیشن‌ها و اپلیکیشن‌‌ها هم محصول هستند. محصولاتی که اگر تجربه کاربر (User Experience) خوبی نداشته باشند و کاربر نتواند در تعاملی که با آن‌ها دارد به اهدافش برسد و کاری را که می‌خواهد انجام دهد، مشتری و بازار را از دست می‌دهد.

کاربردهای AI در طراحی وب

هوش مصنوعی فقط بر تجربه کاربر سایت‌ها اثر مثبت نمی‌گذارد. طراحان و توسعه‌دهندگان سایت به دلایل فنی مهمی از هوش مصنوعی در طراحی سایت استفاده می‌کنند. علاوه بر آن‌ها، کاربرد سوم و سودآور دیگری هم وجود دارد: هوش مصنوعی به دیجیتال مارکتینگ و فروش سایت‌های فروشگاهی کمک بسیاری می‌کند.

۱. هوش مصنوعی توسعه سایت را بهینه‌تر می‌کند

چه می‌شد اگر ماشین به جای توسعه دهنده کدنویسی می‌کرد؟ یا حداقل ابزاری وجود می‌داشت که کدنویسی را خودکار می‌کرد و به برنامه‌نویس پیشنهاداتی می‌داد؟ در آن صورت، هم توسعه سایت سریع‌تر می‌شد و هم کم خطا‌تر. خب، نرم‌افزارها و ابزارهایی با هوش مصنوعی ساخته شدند که دقیقا همان کارها،‌ Automated coding، را انجام می‌دهند. نرم‌افزارهایی مثل GitHub Copilet قادرند کدهای توسعه دهنده را کامل کنند. هوش مصنوعی حتی برای دیزاین کلی سایت هم می‌تواند به طراح و توسعه دهنده پیشنهاد دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در طراحی سایت برای خودکار کردن کدنویسی

سایت‌ها هر چه تعاملی‌تر و پویاتر باشند برای کاربران جذاب‌ترند. طراحی سایت داینامیک سخت‌تر و زمان‌برتر است. طراح و توسعه دهنده سایت این امکان را دارد که با هوش مصنوعی کارهای خلاقانه‌ی زیادی برای تعاملی‌تر کردن سایت‌ انجام دهد. «سایت استاتیک یا داینامیک؟ مسئله این است!» را بخوانید تا بیشتر با سایت‌های پویا آشنا شوید.

۲. هوش مصنوعی تجربه کاربر سایت را بهتر می‌کند

وارد سایتی می‌شوید. به محض ورود،‌ در گوشه‌ی راست صفحه، پیغامی نمایش داده می‌شود و کسی به شما سلام می‌کند و می‌گوید که آماده است به شما کمک کند. ممکن است از او کمک بگیرید و با راهنمایی‌اش سریع‌تر کاری را که می‌‌خواهید انجام دهید. حتی ممکن است این راهنمایی تبدیل شود به پشتیبانی پس از خرید از سایت. شاید فکر کنید یا یک کارمند یا بازاریاب (انسان) در تمام این مدت صحبت می‌کردید. اما شما با چت بات (Chatbot) حرف می‌زدید. چت باتی که با هوش مصنوعی ساخته شده و یاد گرفته است چگونه شما را راهنمایی کند.

علاوه بر چت بات‌ها و پیشنهاداتی که هوش مصنوعی برای دیزاین سایت می‌دهد که بر تجربه کاربر و تعامل کاربران با سایت اثر می‌گذارد، هوش مصنوعی می‌تواند به کاربران برای خرید کالا یا خدمتی که در سایت دنبالش می‌گردند، پیشنهاد دهد. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین رفتار و تعامل تک تک کاربران را زیر نظر می‌گیرند،‌ آن‌ها و ترجیحاتشان را می‌شناسند و می‌تواند تجربه‌ی خریدی کاملا شخصی‌ سازی‌ شده برای هر کاربر بسازد.

هوش مصنوعی در وب دیزاین که به کاربر برای خرید کردن پیشنهاد می‌دهد

۳. هوش مصنوعی به بازاریابی و فروش سایت‌های فروشگاهی کمک می‌کند

کسب‌وکارهای اینترنتی نباید اجازه دهند مشتری (کاربر) بدون خرید کردن سایت را ترک کند. برای رسیدن به آن هدف دیجیتال مارکتر باید مشتریان،‌ بودجه‌ی آن‌ها و ترجیحاتشان (عادات خرید) را بشناسد و براساس آن بازاریابی کند. پس، نیاز به داده و اطلاعات دارد. هوش مصنوعی در سایت دقیقا همین کار را می‌کند. رفتارهای کاربران را جمع‌آوری و تحلیل می‌کند و نتیجه را دراختیار بازاریاب قرار می‌دهد.

علاوه بر آن، خود هوش مصنوعی (همان‌طور که در مورد قبل اشاره شد) در سایت قادر است تا حدی سایت را برای هر کاربر شخصی سازی کند و تجربه کاربر منحصر به فردی (Personalized User Experience) برای او بسازد. کاربری را در نظر بگیرید که چند هفته قبل وارد وبسایتی فروشگاهی شد و دنبال شلوار جین در محدوده‌ی قیمت مشخصی گشت اما خریدی انجام نداد. امروز دوباره وارد همان سایت می‌شوید و می‌بینید که در تبلیغات صفحه‌ی اول برند شلوار جینی برای شما نمایش داده می‌شود که شلوارهایش را حراج کرده است.

تعجب نکنید، سایت (هوش مصنوعی) شما را می‌شناسد و می‌خواهد به شما کمک کند.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. هوش مصنوعی وارد دنیای طراحی و توسعه سایت و محصولات دیجیتال شده، آن را تغییر داده و قرار است باز هم در آینده آن را دگرگون دهد.

۲. طراحی و توسعه سایت با هوش مصنوعی سریع‌تر و خلاقانه‌تر می‌شود.

۳. هوش مصنوعی در وب دیزاین در نهایت به طراحی و توسعه سایت‌هایی می‌انجامد که تجربه کاربر بهتری دارند و تعامل کاربر با آن‌ها رضایت‌بخش‌تر است.

۴. هوش مصنوعی مستقیما بر فروش سایت‌های فروشگاهی و بهینه‌ کردن فرآیند‌های بازاریابی تاثیر مثبت می‌گذارد.

۵. طراح و توسعه دهنده سایت نمی‌تواند بدون آشنایی و آگاهی از تکنولوژی‌ها و حوزه‌های مرتبط با وب دیزاین وبسایت‌های به روز و کاربرپسندی طراحی کند.

۶. به همین دلیل است که در آموزش طراحی سایت هم درباره‌ی مهم‌ترین تکنولوژی‌ها و هم مهم‌ترین حوزه‌های مرتبط با طراحی وبسایت بحث می‌شود.

۷. زبان برنامه‌ نویسی پایتون زبان هوش مصنوعی است. پس، ایده‌ی بدی نیست که طراحان سایت پایتون هم یاد بگیرند، چون در آینده‌ای بسیار نزدیک به کارشان می‌آید.

The post طراحی سایت را به هوش مصنوعی بسپارید appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید