سئو ۲۰۲۳، متفاوت‌تر از همیشه

سال ۲۰۲۲ برای سئو، سالی بود پر از تغییر و تحول. به‌روزرسانی‌های زیادی در الگوریتم‌های گوگل اتفاق افتاد. به‌روزرسانی‌هایی که باعث شدند سئو در سال ۲۰۲۳ متفاوت از همیشه باشد.

تغییر تکنیک‌ها و روش‌های سئو، برای کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند اصلا موضوع جدیدی نیست! این ماهیت سئو است که همیشه در حال تغییر، به‌روزرسانی و رشد باشد. هدف از تمامی این آپدیت‌ها و تغییرات موتورهای جستجو و الگوریتم‌هایش این است که بتواند به بهترین و دقیق‌ترین شکل ممکن به نیاز کاربر پاسخ دهد.
سال ۲۰۲۳ سال مهمی برای سئو است. روش‌هایی که در این سال ترند شده‌اند شاید در سال‌های گذشته اصلا وجود نداشتند و یا اگر هم وجود داشتند، از اهمیت کمتری برخوردار بودند.

اگر می‌خواهید با ترندهای سئو ۲۰۲۳ آشنا شوید و جزو آن دسته از متخصصان به‌روز سئو باشید که همگام با ترندهای سئو ۲۰۲۳ در دنیا پیش می‌روند، این مقاله را از دست ندهید.

سئو اتومیشن، محور اصلی سئو در سال ۲۰۲۳

اگرچه حضور هوش مصنوعی در سئو، چند سالی است که پررنگ شده، اما هنوز جای پیشرفت زیادی دارد. به طور کلی هوش مصنوعی آمده تا انجام بعضی کارها را برای ما راحت‌تر کند. برخی از کارها در سئو سایت هست که انجام دادن آن به صورت دستی به زمان زیادی نیاز دارد. هوش مصنوعی می‌تواند آن کار را در مدت چند ثانیه انجام دهد. بگذارید مثال بزنم. یکی از وظایف متخصص سئو بررسی و تحلیل داده‌هاست. او باید بتواند با استخراج داده‌ها و آنالیز آن‌ها بهترین استراتژی را برای سئو سایت طراحی کند. استخراج داده و تحلیل آن‌ها کاری است که در روند سئو سایت مرتبا تکرار می‌شود. تصور کنید جمع‌آوری داده از ابزارهای مختلف سئو و تحلیل آن‌ها، آن هم به صورت روتین، به خصوص اگر وبسایت بزرگ باشد، چقدر زمان‌بر، طاقت‌فرسا و خسته‌کننده است.

هوش مصنوعی در سئو و سئو اتومیشن یکی از ترندهای سال ۲۰۲۳ است که در تمام ابعاد سئو از جمله تحقیق کلمات کلیدی، سئو تکنیکال، لینک‌سازی و حتی تولید محتوای سئو شده کاربرد دارد.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین ترندهای سئو و تولید محتوا در سال ۲۰۲۳ هستند. نمونه‌ی بارز آن ChatGPT است که حتما نام آن را در چند وقت اخیر بسیار شنیده‌اید.

در مقاله “تولید محتوا به سبک هوش مصنوعی” به طور دقیق‌تر به موضوع جذاب تولید محتوا با هوش مصنوعی پرداخته شده است.

روی کار آمدن این ابزارها اصلا نباید این تصور را ایجاد کند که دیگر نیاز به کارشناس تولید محتوا نخواهید داشت و از این به بعد کار تولید محتوا را صفر تا صد به هوش مصنوعی خواهید سپرد! این تصور اشتباه است.
گوگل اعلام کرده که محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را می‌تواند تشخیص دهد. این یعنی خطر پنالتی شدن صفحات سایت. با این حال آنطور که مشخص است استفاده از ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی روز به روز در حال افزایش است. پس چه باید کرد؟

ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی جای نویسندگان را نخواهند گرفت؛ بلکه باعث سرعت بخشیدن به روند تولید محتوا می‌شوند. در نتیجه اگر طرفدار ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای تولید محتوا هستید، فراموش نکنید محتوای تولید شده با هوش مصنوعی باید به دست انسان ویرایش شود تا قابل انتشار باشد. در این صورت محتوای تولید شده از نظر گوگل مشکلی نخواهد داشت.

E-A-T، برای رشد سایت

اهمیت E-A-T مخفف Expertise (تخصص)، Authoritativeness (قابل اعتماد بودن) و Trustworthiness (اعتبار) در سئو موضوع جدیدی نیست. گوگل مفهوم E-A-T را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد و این مفهوم از آن زمان تا امروز به‌روزرسانی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.
به طور کلی هدف E-A-T ارزیابی محتوای موجود در وبسایت‌ها از سه جنبه اعتبار، تخصص و قابل اعتماد بودن است.

بیشتر بخوانید: “E-A-T در سئو: مبارزه‌ی گوگل با محتوای بی‌کیفیت“

در گذشته E-A-T فاکتوری نبود که به طور مستقیم رتبه صفحات سایت را در صفحه نتایج موتور جستجو تحت تاثیر قرار دهد. اما با گذشت زمان بر اهمیت آن افزوده شد. تا جایی که به نظر می‌رسد یک E دیگر به آن اضافه و تبدیل به E-E-A-T شده است.

e-e-a-t

E دوم به معنای Experience یا تجربه است. منظور از تجربه این است محتوایی که در وبسایت منتشر می‌شود باید به موضوع سایت کاملا مرتبط باشد. به عبارت دیگر محتوای مرتبط با حوزه فعالیت سایت این اطمینان را به خواننده می‌دهد که این محتوا را فردی باتجربه در آن موضوع یا زمینه نوشته است. مثلا اگر شما وبسایت در زمینه آموزش برنامه‌نویسی دارید، انتشار مقالات مرتبط با تحلیل بازارهای مالی در سایت به نظر جالب نمی‌رسد.

ارزش بک لینک کم و کم‌تر می‌شود

لینک‌سازی در سئو، همیشه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو سایت بوده است. اما گویا دیگر چنین نیست! البته نباید انتظار داشت که میزان اهمیت و تاثیر لینک‌سازی در سئو یک شبه به کل از بین برود. اما طبق گفته جان مولر:

میزان تاثیر بک‌لینک‌ها در سئو سایت کاهش پیدا می‌کند و در آینده دیگر به اندازه امروز مهم نخواهد بود. پس اگر در گذشته بیشتر تمرکزتان روی لینک‌سازی بود، بهتر است کمی از وزن آن کم کنید و بیشتر تمرکزتان را بر تولید محتوای با کیفیت و مناسب برای کاربر بگذارید.

این جمله اصلا به این معنی نیست که از لینک‌سازی در سئو سایت صرف‌نظر کنیم. لینک‌سازی همچنان یکی از اصول سئو محسوب می‌شود. اما باید این دید را داشته باشیم که در آینده نقش لینک‌سازی کمرنگ‌تر از امروز خواهد بود. با این حال مواضع گوگل در برابر لینک‌سازی از ابتدا روشن بوده است. لینک‌سازی به روش‌های سئو کلاه سیاه و غیر طبیعی نتیجه‌ای جز افت رتبه و تاثیر منفی روی سئو سایت نخواهد بود.

Core Web Vital همچنان در اوج

Core Web Vital یا هسته حیاتی گوگل از سال ۲۰۲۰ معرفی شد و تا امروز یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو بوده است و خواهد بود. هدف از Core Web Vital، بررسی سئو تکنیکال و بهبود تجربه کاربر است. Core Web Vital بر سه اصل استوار است:

  • LCP : مدت زمانی که طول می‌کشد تا بزرگ‌ترین المان صفحه نمایش داده شود.
  • FID : مدت زمان بین اقدام کاربر و پاسخ صفحه.
  • CLS : تغییرات غیرمنتظره المان‌های صفحه در حال بارگذاری.

برای آشنایی دقیق‌تر با هسته حیاتی گوگل و ابزارهای آن حتما مقاله “Core web vitals چیست؟+راهنمای جامع بهینه سازی معیارها برای سئو سایت” را مطالعه کنید.

سئو ویدئو قدرتمندتر از همیشه

بهینه‌سازی محتوای ویدئویی برای موتورهای جستجو هم از جمله مواردی است که در سال ۲۰۲۳ باید بیشتر از قبل به آن توجه کرد. دلیل آن هم واضح است. محتوای ویدئویی یک محرک قدرتمند برای جذب مخاطب در سایت است.

  • محتوای ویدئویی پیام و اطلاعات را سریع‌تر به کاربر منتقل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که روش‌های دیداری بسیار موثرتر از مطالعه یک متن طولانی عمل می‌کنند. همچنین انتقال مفاهیم پیچیده در قالب ویدئو بسیار راحت‌تر از متن است.
  • استفاده از ویدئو در سایت، کاربران را تشویق می‌کند که مدت زمان بیشتری را در سایت بگذرانند و به این صورت شانس تعامل کاربر با برند را افزایش می‌دهد.
  • معمولا محتوای ویدئویی بیشتر از محتوای متنی به اشتراک گذاشته می‌شود و در نتیجه افراد بیشتری به آن دسترسی دارند.

به همین دلیل است که سئو محتوای ویدئویی به یکی از ترندهای سئو در سالیان اخیر به ویژه سال ۲۰۲۳ تبدیل شده است.

نمایش نتایج مختلف در صفحه سرپ گوگل

گوگل بسته به عبارتی که کاربر جستجو می‌کند، اطلاعات مختلفی را در صفحه نتایج نمایش می‌دهد. برای مثال اگر نام یک فیلم را جستجو کنید، اطلاعات آن فیلم از جمله سال ساخت، نام بازیگران، نظرات دیگران و اطلاعات بسیار دیگری از جمله گراف دانش (knowledge graph)، جستجوهای مرتبط (Related search) و People also asked را نمایش می‌دهد.

نمایش نتایج جستجوی گوگل

باید گفت که گوگل قصد دارد این روند را در سال ۲۰۲۳ هم ادامه دهد و بسته به عبارت جستجو شده کاربر، اطلاعات مختلفی را به او نمایش دهد.

جستجوی چندگانه (Multisearch)

یکی دیگر از ترندهای موتور جستجوی گوگل در سال ۲۰۲۳، سرویس جستجوی چندگانه یا Multisearch است. گوگل سرویس Multisearch را در سال ۲۰۲۲ معرفی کرد. در جستجوی چندگانه کاربر می‌تواند چند روش جستجو را همزمان باهم استفاده کند. برای مثال فرض کنید گیاهی دارید که طرز نگهداری از آن و حتی نامش را نمی‌دانید. با کمک سرویس جستجوی چندگانه گوگل می‌توانید با جستجوی تصویری و متنی به طور همزمان، راجع به نحوه نگهداری این گیاه اطلاعات به دست آورید. این سرویس برای روش‌های مختلف جستجو از جمله جستجوی متنی، جستجوی تصویری و جستجوی صوتی قابل استفاده است.

جستجوی چندگانه یا multisearch گوگل

Zero click، رقیب جدید

حتما تا به حال با این مورد برخورد کرده‌اید که عبارتی را در گوگل سرچ می‌کنید و آنچه به دنبالش هستید در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود و شما بدون آن که نیاز داشته باشید روی لینکی کلیک کنید به آنچه که که می‌خواستید، می‌رسید. جستجوی صفر کلیک یکی دیگر از تغییرات گوگل در سال ۲۰۲۲ است. منظور از جستجوهای صفر کلیک جستجوهایی است که به کلیک منجر نمی‌شود. چون گوگل پاسخ سوال کاربر را در صفحه نتایج می‌دهد و کاربر دیگر لزومی نمی‌بیند تا روی لینکی کلیک کند.

نمونه zero click یا نتیجه صفر کلیک

برای بسیاری ممکن است این موضوع چندان خوشایند نباشد. چرا که نمایش پاسخ نیاز کاربر در صفحه نتایج جستجو باعث کاهش نرخ کلیک می‌شود. اما اصلا جای نگرانی نیست. جستجوهای صفر کلیک معمولا برای عباراتی است که درون‌مایه اطلاعاتی دارند. یعنی کاربر سوالی برایش پیش آمده و یا می‌خواهد اطلاعات خاصی را درباره موضوعی، به دست آورد.

معمولا عباراتی که با هدف کسب اطلاعات سرچ می‌شود به خرید منجر نمی‌شود و کاربر حتی اگر روی صفحه‌ای کلیک کند، اصلا وارد مسیر خرید نمی‌شود. در نتیجه بهتر است همچنان روی عبارات جستجویی تمرکز کنید که در نهایت به خرید کاربر منجر شود.

کلام آخر

سئو همواره در حال تغییر و تکامل است. همانطور که در به‌روزرسانی‌های سال ۲۰۲۲ دیدیم، گوگل به تولید محتوای باکیفیت و تجربه کاربر اهمیت بسیار ویژه‌ای داده است و روز به روز هم بر این اهمیت می‌افزاید.

اکنون دیگر می‌توانیم با قطعیت بگوییم که سئو در سال ۲۰۲۳ با سئو قبل از آن متفاوت است. پارامترها و فاکتورهایی که شاید در گذشته در رتبه‌بندی سایت اهمیت داشتند، شاید دیگر امروز آنقدر مهم نباشند و یا برعکس. مفاهیمی که در گذشته خیلی به آن‌ها توجهی نمی‌شد، الان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رشد در سئو سایت محسوب می‌شود.

در نتیجه اکنون زمان آن رسیده تا با آموزش سئو و آشنایی با ترندهای سئو در سال ۲۰۲۳، خودمان را به‌روز کنیم.

The post سئو ۲۰۲۳، متفاوت‌تر از همیشه appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید