۴ سبک رایج در UI برای طراحی دکمه‌ها

دکمه‌ها یکی از عناصر ضروری و رایج در رابط‌های کاربری هستند. دکمه‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا با رابط کاربری حرکت کنند و به ویژگی‌ها یا عملکردهای مختلف دسترسی داشته باشند. آن‌ها به وضوح نشان می‎‌دهند کاربر باید کجا را کلیک کند و در نتیجه‌ی آن چه عملی انجام خواهد شد.
دکمه‌ها اغلب به عنوان عنصر اقدام به عمل در طراحی UI استفاده می‌شوند. آن‌ها کاربران را تشویق به انجام یک عمل خاص، مانند ثبت‌نام برای یک سرویس یا خرید می‌کنند. یک دکمه با طراحی خوب تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و رابط کاربری را بصری‌تر و کاربر پسندتر می‌کند.
در این مقاله به بررسی ۴ نوع سبک رایج طراحی دکمه در رابط کاربری و زمینه استفاده از آن‌ها خواهیم پرداخت.
دکمه‌ها در طراحی رابط کاربری در ادامه به دکمه‌های رایج در طراحی UI اشاره کرده‌ایم. و نیز نکات استفاده صحیح از هر یک، باید و نبایدها، نکات دیزاین و رنگ آن‌ها را به طور کامل توضیح داده‌ایم.
۱. دکمه جامد (Solid button) دکمه‌های جامد نوعی دکمه در المان‌های رابط کاربری (UI) به شمار می‌آیند که دارای پس زمینه رنگی ثابت و متن یا نماد با رنگی متضاد هستند. همانطور که به نظر می‌..

۴ سبک رایج در UI برای طراحی دکمه‌ها ادامه مطلب

Generative AI: سکوی پرتاب دنیای تکنولوژی

به احتمال زیاد اکثر شما با ChatGPT کار کرده‌اید یا حداقل نام آن به گوشتان خورده است. ChatGPT یک نوع generative AI (هوش مصنوعی مولد) است.
generative AI با یک درخواست آغاز می‌شود. این درخواست ممکن است به شکل متن، تصویر، ویدئو، طرح، نت‌های موسیقی یا هر ورودی باشد که سیستم هوش مصنوعی موردنظر توانایی پردازش آن را دارد. سپس نوبت به دریافت پاسخ از generative AI می‌رسد. این پاسخ نیز به صورت هر نوع محتوای درخواستی است.
سرعت بالا در پاسخ به درخواست‌های کاربر این هوش مصنوعی را متمایز می‌کند. این قابلیت هوش مصنوعی مولد فرصت‌های جدیدی را به روی انسان‌ها باز کرده و از طرف دیگر، نگرانی‌های مربوط به تصاویر یا ویدئوهای جعلی دیجیتالی را نیز به وجود آورده است.
در ادامه‌ی این نوشته به بررسی کامل generative AI، تاریخچه، مزایا، محدودیت‌ها و هر آنچه که به درک بهتر آن منجر می‌شود، پرداخته‌ایم.
Generative AI چیست و چگونه کار می‌کند؟ generative AI یا هوش مصنوعی مولد به حوزه‌ای از هوش مصنوعی اشاره می‌‌کند که بر ایجاد یا تولید محتوای جدید تمرکز دارد. این شامل استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine Le..

Generative AI: سکوی پرتاب دنیای تکنولوژی ادامه مطلب

جاوااسکریپت: ابزاری ساده برای توسعه بازی‌های جذاب

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی پرطرفدار است. کمتر وب سایتی در دنیای بی‌انتهای وب وجود دارد که از این زبان برنامه‌نویسی بهره نبرده باشد. کاربرد زبان جاوا اسکریپت فقط به برنامه‌نویسی وبسایت محدود نمی‌شود و به دلیل سادگی و انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، از آن در طراحی و پیاده‌سازی بازی‌های جذاب و سرگرم‌کننده نیز استفاده می‌شود.
بازی‌های کامپیوتری و تحت وب به عنوان یکی از سرگرمی‌ها برای وقت‌گذرانی در دنیای دیجیتال، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. در برنامه‌نویسی و توسعه بازی، با توجه به پیچیدگی‌ها و نیازمندی‌هایش، استفاده از زبان‌ها و فریمورک‌های مناسب امری ضروری است.
در این مقاله، بهترین بازی‌ها و فریمورک‌های جاوا اسکریپت برای برنامه‌نویسی و توسعه بازی معرفی می‌شود. از بازی‌های ساده و اعتیادآور گرفته تا بازی‌های پیچیده و سه‌بعدی، همه در این مجموعه قرار دارند.
آیا جاوا اسکریپت برای توسعه بازی مناسب است؟ بله، جاوا اسکریپت یک زبان عالی برای توسعه بازی است. البته، این بستگی به نوع بازی که می‌خواهید بسازید هم دارد. بازی‌های جاوا اسکریپت در مرورگرها یا تلفن‌های همراه قابل اجرا هس..

جاوااسکریپت: ابزاری ساده برای توسعه بازی‌های جذاب ادامه مطلب

ناوبری وبسایت: راهنمای کاربران در یک سایت

تا به حال به رفتار خود هنگام بازدید از یک سایت دقت کرده‌اید؟ بر اساس مطالعه‌ای، اگر کاربران نتوانند در عرض ۱۰ تا ۲۰ ثانیه اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند، احتمالاً سایت را ترک خواهند کرد. تحقیق دیگری نیز نشان می‌دهد که ۴۸٪ از بازدیدکنندگان، طراحی سایت را به عنوان اصلی‌ترین عامل در تعیین اعتبار یک کسب‌وکار به شمار می‌آورند.
به طور کلی، این آمار نشان می‌دهد که ناوبری سایت یک عامل ضروری برای درگیر نگه داشتن کاربران، ایجاد اعتبار و اطمینان از تجربه کاربر مثبت است.
در این مقاله، به یکی از مهم‌ترین مباحث دیزاین وبسایت، ناوبری وبسایت، منوی ناوبری سایت و انواع آن می‌پردازیم.
ناوبری سایت (website navigation) چیست؟ ناوبری سایت به اجزای رابط کاربری اشاره دارد که به کاربران اجازه می‌دهد صفحات، بخش‌ها و محتوای مختلف یک سایت را بیابند. ناوبری سایت به عنوان یک نقشه راه یا راهنما عمل می‌کند که به بازدیدکنندگان کمک می‌کند اطلاعات مورد نظر خود را سریع و آسان پیدا کنند. این اجزا معمولاً شامل کپی‌ (متن‌های کوتاه راهنما)، منوها، پیوندها، دکمه‌ها و نوارهای جست‌وجو می‌شود.
منوی ناوبری وبسایت (website ..

ناوبری وبسایت: راهنمای کاربران در یک سایت ادامه مطلب

مدیریت خطر در طراحی محصول و ۶ مرحله‌ی اصلی آن

مدیریت خطر در طراحی محصول و ۶ مرحله‌ی اصلی آن یک سایت خرید بلیط را به عنوان یک محصول در نظر بگیرید، در طراحی و دیزاین این محصول چه خطراتی ممکن است به وجود بیاید؟ رابط کاربری پیچیده، ناوبری گیج‌کننده و سرعت پایین سایت را می‌توان از جمله مواردی در نظر گرفت که مشتری را از محصول ناراضی می‌کند.
سازمان‌ها در راستای افزایش رضایت کاربران و به حداکثر رساندن مزایای محصولات خود، این خطرات را مدیریت می‌کنند. حال در این مقاله به بررسی عمیق‌تر مدیریت خطر در دیزاین (risk management)، نحوه ارزیابی، کاهش و مدیریت آن‌ خواهیم پرداخت.
مدیریت خطر (risk management) در دیزاین چیست؟ بهتر است برای درک شفاف‌تر مدیریت ریسک در طراحی محصول، ابتدا به تعریف ریسک در طراحی محصول بپردازیم. ریسک در طراحی محصول به این معنی است که ممکن است چیزی اشتباه یا خطرناک در مورد محصول وجود داشته باشد و طبق معادله‌ی زیر محاسبه می‌شود:
Risk = Likelihood x Impact
Likelihood به میزان منفی بودن نتیجه‌ی یک محصول اشاره دارد و Impact میزان شدت آن نتیجه است.
مشخص است که هر چقدر هم کاربر و نیازهای آن‌ها را به خوبی بشناسیم و بررسی دقیقی ..

مدیریت خطر در طراحی محصول و ۶ مرحله‌ی اصلی آن ادامه مطلب

کاربرد Generative AI در موتور جستجوی گوگل

به دنبال یافتن پاسخ به یک سؤال پیچیده، به دنبال جستجوی یک تصویر بصری یا شاید هم به دنبال کشف دنیایی از اطلاعات؛ موتورهای جستجو بیش از هر زمانی دیگر، کمک حال ما هستند. اگرچه یافتن اطلاعاتی که به دنبال آن‌ها هستیم اهمیت بسیاری دارد، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این موتورهای جستجو چگونه به سرچ‌های شما به بهترین شکل ممکن پاسخ می‌دهند؟ آیا فکر می‌کنید موتورهای جستجو به خصوص گوگل برای نمایش نتایج جستجو از اطلاعات و محتوای موجود در SERP (صفحه نتایج جستجو) استفاده می‌کنند یا قادر به خلق دنیایی از داده‌ها و اطلاعات جدید هستند؟
در سال‌های اخیر، یک افق جدید از هوش مصنوعی به نام Generative AI (هوش مصنوعی مولد) به سرعت در حال رشد و توسعه است. این فناوری جدید با ترکیب علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ، داده‌ها و محتواهای جدید را خلاقانه‌ ایجاد می‌کند. Generative AI باعث می‌شود تا از مفهوم جستجوی اطلاعات فاصله بگیریم و به دنیای خلق اطلاعات پا بگذاریم.
گوگل به بررسی امکانات جدید Generative AI پرداخته است تا بتواند از آن در نمایش مرتبط‌ترین پاسخ به جستجوی کاربر از آن استفاده کند. آیا G..

کاربرد Generative AI در موتور جستجوی گوگل ادامه مطلب

۷ کتابخانه جاوا اسکریپت برای یادگیری عمیق، NLP و دیتا ساینس

زبان جاوا اسکریپت محبوب‌ترین زبان میان برنامه‌نویسان وب در جهان است. دلایل زیادی برای این محبوبیت وجود دارد. از مهم‌ترین دلایل آن محبوبیت، کتابخانه‌های متعدد و قدرتمند این زبان است. البته، شاید در آینده‌ی نزدیک JavaScript تبدیل شود به زبان محبوب مهندسان و متخصصان یادگیری ماشین (Machine Learning)، دیپ لرنینگ (Deep Learning)، پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) و حتی دیتا ساینس (Data Science).
چرا؟
چون جاوا اسکریپت علاوه بر داشتن کتابخانه‌های محبوب در توسعه وب از جمله React، jQuery، Vue.js و…، کتابخانه‌های متعدد و قدرتمند دیگری برای ML، NLP، یادگیری عمیق و دیتا ساینس هم دارد. تعداد این کتابخانه‌ها زیاد است و هر کدام امکانات و قابلیت‌های خاصی دارند.
در این محتوا ۷تا از کتابخانه‌ی JS برای یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی و بصری‌سازی داده‌ها را که در سال ۲۰۲۳ هر برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده‌ای باید با آن‌ها آشنا باشد، معرفی می‌‌شود.
۷ کتابخانه ماشین لرنینگ در جاوااسکریپت (۲۰۲۳) ممکن است شنیده باشید که برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از کتابخانه‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون ا..

۷ کتابخانه جاوا اسکریپت برای یادگیری عمیق، NLP و دیتا ساینس ادامه مطلب

مدیریت هوشمندانه بودجه محدود برای سئو سایت

اگر با SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو آشنایی داشته باشید، حتما می‌دانید که سئو سایت نیازمند بودجه مخصوص به خودش است. مقدار این بودجه کاملا به حوزه کسب‌وکار و البته استراتژی‌هایی که متخصص سئو تعریف کرده، بستگی دارد.
با این حال این اتفاق بسیار طبیعی است که به عنوان یک کارشناس یا متخصص سئو گاهی با کمبود بودجه مواجه شوید. کمبود بودجه ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. بسیاری از اوقات علت کمبود بودجه سئو از کنترل کارشناس سئو خارج است. او چاره‌ای ندارد جز اینکه با شرایط کنار بیاید و پروسه سئو را مدیریت کند.
در این مقاله می‌خواهیم ۷ راهکار برای مدیریت سئو سایت که هنگام مواجهه با کمبود بودجه سئو باید انجام شود، معرفی کنیم.
چرا گاهی با کمبود بودجه سئو مواجه می‌شویم؟ کمبود بودجه یکی از چالش‌های رایج و قابل توجهی است که اغلب کسب‌وکارها با آن روبرو می‌شوند. این مسئله به ویژه در شرایطی رخ می‌دهد که ما با عوامل مختلفی مثل رقابت شدید در صنعت، تغییرات ناگهانی در بازار، رکود اقتصادی و یا شیوع همه‌گیری روبرو می‌شویم.
در این موقعیت، خلاقیت متخصص سئو به چالش کشیده می‌شود. او باید از این چال..

مدیریت هوشمندانه بودجه محدود برای سئو سایت ادامه مطلب

Azure Cognitive، ابزاری برای ساخت برنامه‌های هوشمند

در عصر حاضر، هوش مصنوعی نقشی بی‌نظیر در زندگی ما ایفا می‌کند. از خودروهای خودران تا دستیارهای صوتی هوشمند، این فناوری به طور پیوسته در حال پیشرفت است و به عنوان یک ابزار مهم در توسعه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده نرم‌افزار ممکن است بخواهد در توسعه نرم‌افزارها از توانایی‌های هوش مصنوعی بهره‌مند شود اما زمان، دانش و منابع لازم برای توسعه‌ی این تکنولوژی‌های پیچیده در اختیارش نباشد.
اینجاست که ابزار Azure Cognitive Service به کمکش می‌آید. پلتفرمی که با استفاده از آن می‌شود به راحتی و فقط با چند خط کد ساده، قابلیت‌های هوش مصنوعی را به نرم‌افزارها اضافه کرد.
Azure Cognitive Service برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان مجموعه‌ای از ابزارهای هوشمند را فراهم می‌کند که بدون نیاز به دانش تخصصی عمیق در زمینه هوش مصنوعی، بتوانند از قدرت این تکنولوژی‌ پیشرفته استفاده کنند.
در این مقاله، قصد داریم درباره Azure Cognitive Services صحبت کنیم و نشان دهیم چگونه می‌توانید از این پلتفرم برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای هوشمند استفاده کنید.
Azure Cognitive Servic..

Azure Cognitive، ابزاری برای ساخت برنامه‌های هوشمند ادامه مطلب

موشن دیزاین موفق چه مراحلی دارد؟ (قسمت پایانی)

مسیر طراحی موشن گرافیک جذاب و اصولی از مراحل مختلفی تشکیل شده است که در مقالات گذشته به سه مرحله از آن اشاره شد. همان‌طور که در مقاله «موشن دیزاین موفق چه مراحلی دارد؟ (مرحله سوم)» خواندید، مرحله سوم از فرآیند طراحی و تولید موشن گرافیک، مرحله ایده‌پردازی است که در واقع پلی بین مراحل پیش‌تولید و پیاده‌سازی نهایی پروژه است.
در مرحله چهارم یک پروژه موشن گرافیک، به سراغ مرحله پیاده‌سازی و تولید موشن دیزاین می‌رویم. این مرحله آخرین فاز از تولید یک موشن دیزاین موفق است.
برای مطالعه کامل این مجموعه مقاله، از این مقاله شروع کنید:
موشن دیزاین موفق چه مراحلی دارد؟ (مرحله اول)
مرحله چهارم در طراحی و ساخت موشن دیزاین
این مرحله که مرحله آخر از طراحی و ساخت موشن دیزاین است، شامل ۸ قسمت است که در ادامه به طور کامل آن راشرح می‌دهیم.
۱. Animatic انیماتیک یک فیلم کوتاه و خام از پروژه است که قبل از شروع کار نهایی، به مشتری نشان داده می‌شود. به خصوص زمانی که بر روی صحنه‌های پیچیده کار می‌کنیم و می‌خواهیم مشتری را قبل از انجام کامل پروژه آگاه کنیم، از این فیلم استفاده می‌کنیم.
به عنوان مثال، فرض کنید..

موشن دیزاین موفق چه مراحلی دارد؟ (قسمت پایانی) ادامه مطلب