در دنیای وب هرجا محصولی از کمپانی گوگل باشد، حتما سئو کارایی دارد. گزافه نیست اگر بگوییم حالا یوتیوب هم به موتور جستوجوی محتواهای ویدیویی تبدیل شده است. یوتیوب حالا دیگر دانشگاهی رایگان برای هرکسی که به اینترنت بینالمللی دسترسی دارد، است.
در این مطلب از مجله آموزشی آکادمی آمانج قصد داریم تا راهکارهای سئو یوتیوب و بهینهسازی محتوای کانالهای این پلتفرم پرمخاطب را برای موتورهای جستوجو معرفی کنیم. اگر حتی یک ویدیو در یوتیوب بارگذاری کردهاید یا قصد چنین کاری را دارید، پیشنهاد میکنم این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.
هر نوع محتوایی که برای سئو سایت تولید میشود باید استانداردهایی داشته باشد. «راهنمای تخصصی سئو محتوا (آموزش جامع محتوا سئو شده)» را بخوانید تا با آن استانداردها کاملا آشنا شوید.
راهکارهای سئو یوتیوب
چطور میشود یوتیوب را برای سئو سایت به خدمت گرفت؟ چطور باید در یوتیوب ویدئو بارگذاری کرد تا به بهینهسازی وبسایت نیز کمک کند؟ با راهکارهایی که در ادامه گفته شده است.
۱. کلمه کلیدی هدف به عنوان نام فایل ویدئو
گوگل برای نمایش محتوا در نتایج سرچ به کاربر از کلمه کلیدی یا عبارتی که کاربر جستجو میکند، کمک میگیرد. بهدلیل اینکه یوتیوب نمیتواند دیالوگهای ویدیو را تشخیص دهد، با روشهای دیگری مثل استفاده از کلمه کلیدی به عنوان اسم فایل باید این موضوع را به رباتها فهماند.
مثلا اگر اسم ویدیو شما (business_ad_003FINAL.mov) است، پیشنهاد میکنم به کلمه کلیدی که مد نظر دارید، تغییرش دهید. مثلا اسم فایل ویدیو آموزش پخت کیک سیب را به Baking apple cake تغییر دهید.
۲. عنوان مناسب و استفاده از کلمات کلیدی
هیچکس نمیتواند نقش عنوان محتوا در سئو و اهمیت آن را در جذب کاربر و رتبهای که محتوا در موتور جستوجو میگیرد، انکار کند. یوتیوب هم با صفحههای وبسایت تفاوتی ندارد. اساسیترین بحث در انتخاب عناوین استفاده از کلمه کلیدی در عنوان است. معمولا، ویدیوهایی که در عنوان آنها کلمه کلیدی به کار رفته است، رتبه بهتر و کلیک بیشتری میگیرند. دلیل آن هم مشخص است: کاربر دقیقا با چیزی مواجه میشود که خودش سرچ کرده است. البته، به شرطی که کلمه کلیدی درستی انتخاب کرده باشید.
یوتیوب در نمایش عناوین محدودیت کاراکتر دارد. پس، سعی کنید عنوان ویدیو بیشتر از ۲۰ کاراکتر نباشد تا عنوان به صورت کامل نمایش داده شود.
۳. بهینهسازی توضیحات ویدیو
بهجز توضیحات ویدیو در یوتیوب، توضیحات ویدیو در اغلب پلتفرمها نقش اساسی در هدایت و ارزشگذاری محتوا در سرچ دارند. اساسا یوتیوب با توجه به استراتژی محتوایی که دارد، اهمیت زیادی به متن نمیدهد. یوتیوب قابلیت اضافه کردن ۱۰۰۰ کلمه شرح و توضیح برای هر ویدیو را دارد. اما این متنها حتی با بهینهسازی براساس کلمه کلیدی، هیچ اثری روی سئو ویدیوها ندارند.
با اینحال پیشنهاد میشود توضیحات خود را در حد ۳۰۰ تا ۵۰۰ کاراکتر زیر ویدیو اضافه کنید. اینکار روی سئو ویدیو اثری ندارد، ولی در پیشنهادهای درون برنامهای خصوصا بعد از اتمام ویدیوها یا برای نمایش محتوای مشابه، مفید است.
۴. بهینهسازی با دستهبندی موضوعی
با افزایش کانالهای محتوایی در یوتیوب حالا این پلتفرم عملا به یک موتور جستوجو تبدیل شده است. کانالهای مختلف که بیش از ۳۰ ویدیو دارند میتوانند با دستهبندی محتوا دامنهی بازدید ویدیوها را افزایش دهند. با ایجاد دستههای مختلف، یوتیوب متوجه موضوع محتوا میشود و با سرچ کاربر یا پیشنهاد ویدیو بعد از تمام شدن محتوایی مشابه، ویدیو شما نیز دیده میشود.
شاید دستهبندی محتواها امری ساده به نظر برسد. ولی در واقع این طور نیست. شما باید قبل از دستهبندی یا ساخت محتوا برای یک دسته مشخص، به این سوال پاسخ دهید که نقاط ضعف و قوت ویدیوهای رقیب چیست و چه ویژگیهایی دارد؟. با آنالیز کانالهای رقیب بهتر میتوانید کانال خود را در یوتیوب سروسامان دهید.
۵. استفاده از تصاویر اختصاصی برای کاور
بحث تصاویر کاور اهمیتش اگر از عنوان محتوا بیشتر نباشد، کمتر نیست. وقتی کاربر لیست ویدیوهای پیشنهادی را بالا و پایین میکند، این تصاویر و عناوین است که او را جذب میکند. بهترین گزینه استفاده از تصاویر اختصاصی در اندازه ۱۲۸۰ در ۷۲۰ است که نسبت ۱۶:۹ داشته باشد.
با استفاده از تصاویر اختصاصی مطمئن میشوید که همه ویدیوها در یک فرم از کیفیت و شکل به کاربرها عرضه میشود. کاورهای اختصاصی به عنوان امضای کانال شما هم دیده میشود.
اگر قابلیت کاورهای اختصاصی برای ویدیوهای شما فعال نیست، باید حساب یوتیوب خود را با مراجعه به آدرس youtube.com/verify، تایید کنید.
۶. زیرنویس راه نمایش محتوای فارسی به کل دنیا
حتما از زیرنویسهای انگلیسی برای ویدیوها استفاده کنید. یوتیوب با بررسی متن زیرنویس، ویدیو را روی کیووردهای هدف که در زیرنویس استفاده شدهاند رتبهبندی میکند. پس حواستان به کلمات کلیدی هدف و گنجاندن آنها در متن زیرنویس باشد. این توصیهای است که به نظرم همه کانالهای فارسی زبان یوتیوب خصوصا آنها که موضوع محتوایشان جهانی است، باید مد نظر داشته باشند. فقط اینگونه میتوان محتوایی فارسی را به غیرفارسی زبانها عرضه کرد و آنها را به سمت کانالهای فارسی زبان کشید.
۷. استفاده از امکانات یوتیوب برای افزایش عضوهای کانال
آیا تابهحال گزینه دایرهای شکل را که وسطش علامت تعجب (!) هست، دیدهاید؟ متن پیشنهاد عضویت در کانالی که از آن ویدیو میبینید، چطور؟
اینها امکانات افزایش کاربر یا CTA است که یوتیوب بهصورت پیشفرض برای کانالهای محتوایی قرار داده است. این اعلانها در زمانهای معین روی دسکتاپ یا موبایل ظاهر میشوند و کاربر را به دنبال کردن کانال یا مشاهده ویدیوهای مشابه از همان کانال ترغیب میکنند.
یوتیوب به شما امکان داده است که حداقل ۵ گزینه از ۶ گزینهی زیر را برای هر ویدیو انتخاب کنید:
- معرفی کانال یا هدایت کاربر به کانالی دیگر،
- تشویق کاربرها به پرداخت پول برای کمک به ساخت ویدیوهای بیشتر و باکیفیتتر،
- لینک به سایتهای اسپانسر ویدیو،
- نظرسنجی از کاربران، و
- قرار دادن لینک محتوای شما در کنار محتوای کانالهای مختلف.
برای آشنایی بیشتر با گزینههای ارتباط با کاربر یوتیوب بخش ساپورت گوگل را بررسی کنید.
۸. افزایش دسترسی با هشتگ
اخیرا یوتیوب هشتگها را به برنامه خود اضافه کرده است. این تغییر که دسترسی کاربر به ویدیوهای شما را فزایش میدهد. البته به شرطی که شما هم از هشتگ استفاده کنید. درست مثل لینکدین یا اینستاگرام که کاربر با جستوجوی هشتگ به محتوای آن دسته دسترسی پیدا میکند. اینجا هم میتوانید اسم برند یا موضوع محتوای ویدیو را هشتگ کنید. حتی میتوانید هشتگها را به توضیحات ویدیو هم اضافه کنید. اصول استفاده از هشتگها در یوتیوب، مثل زیادهروی نکردن از هشتگها، همان است که در توییتر مارکتینگ باید رعایت شود.
۹. پلیلیست برای ویدیوهای مرتبط
سعی کنید مجموعهای از ویدیوهای مرتبط با یکدیگر را با قابلیت ساخت پلیلیست به کاربران عرضه کنید. با این ترتیب، کاربر با هر کدام از ویدیوها که روبهرو شود، ویدیوهای دیگر را هم بررسی میکند. ساخت پلیلیست در نشان دادن موضوع ویدیوها به یوتیوب هم کمککننده است.
۱۰. استفاده از قابلیت پین کردن نظرات
یکی از روشهای ارتباط با کاربران استفاده از نظرهای پین شده است. میشود بعد از انتشار محتوا، نظری زیر آن بنویسید که محتوای آن چالشی باشد یا طوری تنظیم شده باشد که کاربران را به اظهار نظر ترغیب کند. شاید یکی از کاربران نظر بسیار جالب یا مثبتی دربارهی ویدیو نوشته باشد، آن را هم میتوانید پین کنید تا همهی کاربران قبل از بقیهی نظرات بخوانندش.
بیشتر بخوانید: “چرا ویدئو مارکتینگ در Digital marketing ضرورت دارد؟“
ابزارهای مورد نیاز سئو یوتیوب
حالا که راهکارهای موثر در بهینهسازی محتوای یوتیوب را با هم مرور کردیم، بهتر است از ابزارهای مناسب برای این کار هم مطلع شویم. ابزارها در سئو بسیار مهم و کاربردی هستند. به همین دلیل کارشناس سئو از ابزارهای مختلفی استفاه میکند. بعضی ابزارها برای آنالیز رقبا در سئو بیشتر کاربرد دارند و بعضی دیگر مثل Ahrefs پلتفرمی جامعاند که به کارشناس سئو امکان بررسی همه جانبه وبسایت را میدهد. این پلتفرم کلمات کلیدی مناسب برای وبسایت را پیشنهاد میدهد. و حجم جستوجوی ماهانه کلمه کلیدی و رتبه ویدیوها روی کلمات کلیدی مختلف را نیز در اختیار کارشناس سئو میگذارد.
برای سئو یوتیوب، علاوه بر ابزارهای سئو سایت به ابزارهای دیگری هم نیاز است. ۳ ابزاری که در ادامه معرفی میشود، برای ساختن ویدئو و ارتقای کیفیت آن کاربرد دارد. یعنی به کارشناس سئو یا تولید کننده محتوا کمک میکنند تا محتوایی با کیفیت برای انتشار در یوتیوب بسازند.
Canva
گفتیم که کاور اختصاصی برای ویدیوها معجزه میکند. Canva پلتفرمی اختصاصی برای طراحی کاورهای ویدیو است و این امکان را به شما میدهد تا با قالبهای آماده و ساختاری ساده، کاوری جذاب بسازید. این پلتفرم برای موضوعات مختلف گزینههای پیشنهادی به شما ارائه میدهد و میتوانید با انتخاب آنها کاوری مناسب برای ویدیوهایتان بسازید.
vidIQ Vision
vidIQ Vision ابزاری ساده و جذاب است که روی مرورگر کروم بهصورت افزونه نصب میشود. شما میتوانید با مراجعه به فروشگاه گوگل کروم این برنامه را دانلود و نصب کنید. این برنامه امکانات و دادههای مختلفی را در اختیار شما میگذارد، از جمله میانگین زمان تماشای ویدیوها، سرعت پخش آنها و پیشنهاد کلماتی که در سرچ یوتیوب رتبهی بالاتری میگیرند.
TubeBuddy
TubeBuddy یک پلتفرم همه کاره است که به شما کمک میکند تا کانال یوتیوب خود و تولید، بهینهسازی و تبلیغ محتوا در YouTube را مدیریت کنید. از ویژگیهای آن میتوان به مترجم خودکار، جستوجوی کلمات کلیدی، پیشنهاد تگ، بررسی رتبه ویدیوهای منتشر شده و… اشاره کرد.
جمعبندی و نتیجهگیری
حالا دیگر یوتیوب به یکی از کانالهای مهم و موثر در بازاریابی تبدیل شده است. یوتیوب و محتوای آن، هم برای وبسایتها و هم به تنهایی میتواند یک کسبوکار را از هر نظر پشتیبانی کند. البته، همان طور که تولید محتوای متنی برای سئو سایت اصول و استانداردهایی دارد، تولید محتوای ویدئویی و انتشار آن در یوتیوب نیز استانداردها و راهکارهایی دارد. اگر کارشناس سئو براساس راهکارهای معرفی شده در این محتوا پیش برود، نتایج بسیار خوبی از سئو یوتیوب خواهد گرفت.
اگر علاقهمند به یادگیری بیشتر و عمیقتر درباره مفاهیم سئو هستید دوره آموزشی سئو آکادمی آمانج شروع مناسبی برای ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال است.
The post زیر و بم سئو یوتیوب را یاد بگیرید appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.