۵ مهارت نرم برای تبدیل شدن به یک UX Writer موفق

مسیر طراحی و خلق یک محصول دیجیتال پر از فراز و نشیب است. هیچ دو پروژه‌ای مثل هم نیستند و به همین دلیل هر پروژه‌ای باید از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار بگیرد. ممکن است پروژه‌ای آنقدر ساده باشد که به راحتی و بدون چالش انجام شود و یا آنقدر سخت باشد که طراح مجبور شود دامنه مهارت‌های خود را گسترش دهد.

با این حال مهارت‌هایی هستند که مهم نیست سختی پروژه چقدر باشد، این مهارت‌ها همیشه مورد نیاز هستند و به عبارتی دیگر یک طراح به خصوص UX رایتر، باید در کنار دانش فنی و تکنیک‌های طراحی و نوشتاری، آن‌ها را نیز داشته باشد. این مهارت‌ها، همان مهارت‌های نرم هستند. در این مقاله به ۵ مورد از مهم‌ترین مهارت‌های نرمی که یک متخصص UX رایتینگ باید به آن‌ها مسلط باشد، اشاره می‌کنیم.

مهارت‌های نرم UX Writing

مهارت‌های نرم (Soft skills) به مجموعه‌ای از مهارت‌های غیرفنی مانند مهارت‌های اجتماعی، ارتباطات، مدیریت زمان و… برای ارتقاء کیفیت کار و افزایش کارایی فرد گفته می‌شود.

مهارت نرم در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه دیزاین و به خصوص طراحی تجربه کاربر و UX رایتینگ، اهمیت بالایی دارد. شما ممکن است به عنوان یک متخصص UX رایتینگ مهارت‌های فنی و نوشتاری بالایی داشته باشید. ممکن است به خوبی بتوانید با کلمات بازی کنید. یا در یک کلام در مهارت سخت تبحر کافی را داشته باشید. اما زمانی که مهارت نرم نداشته باشید فرصت‌های کاری بسیاری را از دست خواهید داد و آن طور که باید شنیده و دیده نخواهید شد.

مهارت سخت و نرم ux writing

اگر با مهارت‌های نرم یا Soft Skills آشنایی کافی را ندارید، مطالعه مقاله “راهنمای جامع مهارت های نرم (Soft Skills)” را به شما پیشنهاد می‌کنم.

۱. حضور فعال در جلسات

اگر به عنوان یک UX رایتر به جلسات تیمی دعوت شدید، نشان دهید که با موضوع جلسه و مسئله مورد بحث به خوبی آشنا هستید و پیشنهاد‌های سازنده‌ای را آماده کرده‌اید. این موضوع اگرچه در تمام رشته‌ها اهمیت دارد، شاید اهمیت آن در UX رایتینگ بیشتر از سایر رشته‌ها باشد. چرا؟

چون این طور جا افتاده که محتوا آخرین چیزی است که یک تیم در طراحی محصول دیجیتال به آن فکر می‌کند. به همین دلیل، متاسفانه، UX Writer را به جلسات تیم دعوت نمی‌کنند. از این رو متخصص UX Writing باید ثابت کند که حضورش در جلسات ارزشمند است و به تیم و روند طراحی محصول کمک ‌می‌کند.

فعالیت در جلسات به معنی پرحرفی و صحبت کردن در تمام طول جلسه نیست. شما باید در جلسه به صحبت تمامی اعضا توجه کنید. اگر قسمتی از صحبت دیگران مبهم بود، سوال بپرسید و یا جایی یادداشت کنید که بعد از پایان ارائه فرد، از او بپرسید. همچنین نظرات خود را در Figma بنویسید تا بقیه اعضا متوجه شوند که شما کاملا در جریان روند انجام پروژه هستید و با دقت آن را بررسی می‌کنید.

بیشتر بخوانید: “طراحی محتوا یا Content Design چیست؟

۲. هنر سوال پرسیدن

سوال پرسیدن از اصلی‌ترین مراحل کار یک UX رایتر است. متخصص UX Writing به راحتی از کنار کلمات، جملات و عبارات نمی‌گذرد. او باید مطمئن شود که کلمات و عبارات نوشته‌ شده در جای جای محصول، دقیقا همان پیامی را منتقل می‌کنند که باید، و نه چیز دیگری. چطور می‌شود مطمئن بود که آن جمله پیام را به درستی منتقل می‌کند یا خیر؟ با سوال پرسیدن.

این سوالات لزوما نباید از دیگران پرسیده شود. بلکه خود UX رایتر باید همه‌ی این سوالات را از خود بپرسد و برای هرکدام پاسخ قانع‌کننده و منطقی بیابد.

برخی از این سوالات عبارت ‌اند از:

  • کاربر قبل از اینکه به اینجا برسد، روی چه چیزی کلیک کرده است؟
  • چرا باید در این قسمت پیامی برای کاربر قرار داده شود؟
  • هدف ما از راهنمایی مخاطب در این نقطه چیست؟ می‌خواهیم کاربران اینجا چه اقدامی را انجام دهند؟ چرا؟
  • مزایا و یا معایب کلیک روی یک گزینه خاص چیست؟ و پس از آن چه اتفاقی می‌افتد؟
  • آیا نیاز است گزینه‌های دیگری را هم اضافه کنیم؟
  • آیا کلیکی که اتفاق می‌افتد قابل برگشت است؟

متخصص UX رایتینگ باید قبل از نوشتن کلمات، تمام این سوالات را بپرسد. اگر سوالی وجود داشت که نتوانست برای آن پاسخ منطقی بیابد، بهتر است دست نگه دارد و تا زمانی که راه حلی برای آن پیدا نکرده، اقدامی نکند.

۳. تقویت مهارت گوش دادن

موسسه صلح ایالات متحده، مهارت شنیداری را به این صورت تعریف می‌کند:

روشی برای گوش دادن و پاسخ دادن به شخصی دیگری (به‌منظور /با هدف) اینکه درک متقابل طرفین بهبود یابد.

هدف از گوش دادن درست، این است که متوجه شویم منظور طرف مقابل دقیقا چیست. برای این کار می‌توانید آن چیزی را که از صحبت‌های طرف مقابلتان فهمیده‌اید، بازنویسی کنید و دوباره برایش تکرار کنید تا درستی درک شما از کلام طرف مقابل مشخص شود. در ادامه برای درک هر چه بیشتر، سوال بپرسید. بیایید به چند مثال نگاه کنیم.

مثال اول:

مدیر محصول: من حس می‌کنم بهتر است در این بخش به کاربر اطلاعات بیشتری بدهی.

یو ایکس رایتر: مخالفم، من فکر می‌کنم که این تمام چیزی است که کاربر نیاز دارد بداند.

پایان گفتگو!

در چنین مکالمه‌ای هیچ درک متقابلی برای دو طرف حاصل نشده است.

مهارت نرم یو ایکس رایتینگ

مثال دوم:

مدیر محصول: من حس می‌کنم بهتر است در این بخش به کاربر اطلاعات بیشتری بدهی.

یو ایکس رایتر: بسیار خوب. به من بگویید چه اطلاعاتی نیاز است در این بخش به کاربر داده شود؟ چرا فکر می‌کنید کاربر نیاز دارد بیشتر بداند؟

مدیر محصول: در این بخش به قابلیت X محصول، که قابلیت فوق‌العاده‌ای است، هیچ اشاره‌ای نشده است. اگر کاربران در این مرحله با این قابلیت آشنا شوند، قطعا به ادامه استفاده از محصول مصمم‌تر خواهند شد.

یو ایکس رایتر: پس شما فکر می‌کنید کاربران باید با قابلیت X در این مرحله آشنا شوند. من فکر می‌کنم اشاره به این قابلیت در این مرحله بیشتر آن‌ها را گیج می‌کند. اما موافقم که در بخش بعدی این کار را انجام دهیم. نظرتان چیست؟

در این مکالمه UX رایتر نظر مدیر محصول را شنیده، دلیل مخالفت خود را اعلام کرده و به دنبال راه‌حلی برای حل آن است.

بیشتر بخوانید: “۵ اصل اساسی UX Writing

۴. مدیریت زمان و انرژی

اختلاف نظرهای جزئی مانند آنچه در مثال بالا گفته شد همیشه پیش می‌آیند. گاهی اوقات ممکن است طرف مقابل همچنان با شما مخالف باشد، حتی زمانی که شما تلاشتان را کرده‌اید. همیشه به یاد داشته باشید که همکاران شما عضوی از تیم‌اند، نه دشمنانتان. هدف نهایی همه اعضای تیم یک چیز است: خلق محصول عالی برای مخاطب.

اختلاف نظر یا جروبحث در محیط کار اجتناب‌ناپذیر است. اما هر اختلافی ارزش انرژی گذاشتن را ندارد. اگر بخواهید برای کوچک‌ترین اختلافات زمان و انرژی خود را هدر دهید، فقط رسیدن به هدف نهایی تیم را به تاخیر می‌اندازید.

همچنین، گاهی به دلیل حجم کاری زیاد، زمان رسیدگی به تمام موضوعات را ندارید. باید تصمیم بگیرید که کدام موضوع به زمان و انرژی بیشتری احتیاج دارد و کدام نه. سوالات زیر را از خودتان بپرسید و بعد تصمیم بگیرید کدام موضوعات به انرژی بیشتری نیاز دارند:

  • چقدر احتمال دارد که کاربر این مطلب را بخواند؟
  • آیا این محتوا روی اعتماد کاربران تاثیرگذار است؟
  • آیا این محتوا می‌تواند روی شاخص کلیدی عملکرد (KPI) تاثیرگذار باشد؟
  • آیا محتوای این بخش بر بخش‌های بعدی خود تاثیر می‌گذارد؟

مدیریت زمان و انرژی

۵. با دیگران طوری رفتار کنید که می‌خواهید با شما رفتار شود

همان طور که گفته شد، دیزاین و طراحی محصول حاصل همکاری تیمی شامل طراحان UI و UX، نویسندگان محتوای UX (یو ایکس رایترها) و مدیران محصول است. هرکدام از این اعضا دارای تخصص و مهارت‌های خاصی هستند. UX رایترها هم با تخصصی که دارند در رسیدن به هدف نهایی پروژه سهیم هستند. مهم این است که به تخصص سایر اعضای گروه احترام بگذارید.

پرسیدن نظرات دیگر اعضای گروه خوب است. اما اگر این موضوع فراتر از نظر خواستن برود و تبدیل به امر و نهی و دخالت در کار بشود، درست نیست. پس بهتر است به حد و مرزهای یکدیگر در کار احترام بگذارید. برای مثال یک UX writer حق دارد نظرات طراحان و مدیران محصول را در رابطه با متن خود بداند. همان طور که یو ایکس رایتر هم می‌تواند در رابطه با طراحی محصول نظر بدهد.

بیشتر بخوانید: “نقش کلیدی UX Writing در طراحی محصولات دیجیتال

کلام آخر

این طبیعی است که هر پروژه جدید، UX رایتر را با چالش‌های جدیدی رو به رو کند. ممکن است چالش‌ها طوری باشد که در مرحله اول نتوانید برای حل آن برنامه‌ریزی کنید. داشتن مهارت‌های نرم به شما کمک می‌کند خودتان را کنترل کنید و بتوانید بهترین راه‌حل را برای آن چالش پیدا کنید.

از این رو اهمیت مهارت‌های نرم در UX رایتینگ اگر بیشتر از مهارت‌های سخت نباشد، کمتر نیست. به همین دلیل در دوره آموزش جامع UX Writing علاوه بر آموزش تمامی مباحث فنی و تخصصی UX رایتینگ، به آموزش مهارت‌های نرم UX رایتینگ هم پرداخته شده است.

برای تهیه این مقاله از منبع زیر استفاده شده است:

uxwritinghub.com

The post ۵ مهارت نرم برای تبدیل شدن به یک UX Writer موفق appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید