کسب‌وکار با سئو و کانتنت مارکتینگ پرواز می‌کند

آیا ارتباطی میان سئو و کانتنت مارکتینگ وجود دارد؟ آیا استراتژی محتوا برای سئو سایت با استراتژی کانتنت مارکتینگ ارتباطی دارد؟ آیا این دو استراتژی باید با هم هماهنگ باشند؟ چرا؟

سریع‌ترین و زیباترین وبسایت جهان بدون محتوا هیچ ارزشی ندارد. اساسا سایت‌ها طراحی می‌شوند تا محتواها را در خود بگنجانند و به کاربران نمایش دهند. سایت‌های فروشگاهی ساخته می‌شوند تا عکس‌ها و ویدئوهای محصولات، معرفی و نقد، شرایط و قوانین خرید و مرجوعی کالا و همچنین کمپین‌های تبلیغاتی و تخفیفات را به کاربران نشان دهند.

اما نکته اینجاست که سریع‌ترین و زیباترین سایت فروشگاهی با بهترین و جذاب‌ترین کالاها و محتواها بدون سئو سایت فروشگاهی و دیجیتال مارکتینگ شانسی برای رقابت در دنیای کسب‌وکارهای آنلاین ندارد. داستان درباره‌ی وبسایت‌های دیگر هم همین‌طور است. ما در عصر تجارت الکترونیکی (ایکامرس)، کسب‌وکارهای آنلاین و سوشال کامرس زندگی می‌کنیم. یعنی عصر گوگل و خرید اینترنتی و خرید از شبکه‌های اجتماعی.

رقابت کردن و ماندن در بازار امروز ویژگی‌ها و ابزارهای خاص خودش را دارد. دیجیتال مارکتینگ، سئو سایت و کانتنت مارکتینگ (بازاریابی محتوا) از جمله‌ی آن ابزارها هستند. اما اگر کسب‌وکاری فکر می‌کند که آن ابزارها از یکدیگر جدا هستند، سخت در اشتباه است. می‌دانید چرا؟ پاسخ این چرا و سوالاتی را که در ابتدا طرح شد، در این محتوا بخوانید.

سئو + کانتنت مارکتینگ (SEO Content Marketing Strategy)

دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که از اینترنت و تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های آنلاین برای تبلیغ کالا و خدمات بهره می‌برد. امکانات و فرصت‌هایی که اینترنت در اختیار کسب‌وکارها و بازاریابان قرار می‌دهد بسیار گسترده است. پس، دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ی گسترده‌ای است و به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود. از مهم‌ترین زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ سئو سایت است.

سئو سایت مجموعه اقداماتی است که وبسایت را برای موتورهای جستجو بهینه می‌کند. یعنی اگر سایت و محتواهای سایت مطابق با استاندارهای موتورهای جستجو (مثل گوگل) باشند؛ وقتی کاربر کلمه‌ای را جستجو می‌کند و به چیزی نیاز دارد سایت سئو شده که می‌تواند نیاز کاربر را برطرف کند، در نتایج جستجو پیش از دیگر سایت‌ها به او نمایش داده می‌شود.

سایت چطور می‌تواند به نیاز کاربر پاسخ دهد؟ محتوای سایت است که کاربر را به چیزی که می‌خواهد می‌رساند. موتورهای جستجو استانداردهای بسیار بالایی برای محتوای سایت‌ها در نظر گرفته‌اند. گوگل با خلق‌ مفهومی به نام E-A-T با محتوای بی‌کیفیت مبارزه می‌کند. پس، اگر محتوای سایت خوب و باکیفیت نباشد و چیزی را که کاربر می‌خواهد به او ندهد، سایت بهینه نشده است. یعنی سئو سایت، از مهم‌ترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ، به محتوا گره خورده است.

در سئو سایت علاوه بر تولید محتوای باکیفیت و متناسب با نیاز کاربر، عامل تعیین‌کننده‌ی دیگری هم وجود دارد. اگر کاربران نفهمند که یک وبسایت چیزی را دارد که آن‌ها به دنبالش هستند، تولید محتوای ارزشمند و اصیل فایده‌ی زیادی برای سئو سایت ندارد. چون سایت بازدیدکننده‌ای پیدا نمی‌کند تا محتواها را ببیند و بخواند. پس،‌ محتواهای تولید شده‌ را باید به کاربری که به آن محتوا نیاز دارد رساند.

کانتنت مارکتینگ همان کار را می‌کند. یعنی اول بررسی می‌کند که کاربر یک سایت (مشتری) دنبال چه چیزی می‌گردد و چه سوالاتی دارد، دوم برای آن کاربر محتوای باکیفیت تولید می‌کند و پاسخ سوالاتش را می‌دهد، و سوم محتواها را در پلتفرم‌های دیگر و سوشال مدیا تبلیغ و توزیع می‌کند تا کاربر با سایت آشنا شود و از آن بازدید کند.

سئو و کانتنت مارکتینگ

استراتژی سئو سایت

همه‌‌ی وبسایت‌ها مثل هم نیستند و با یک هدف و کارکرد ساخته نمی‌شوند. حتی سایت‌های فروشگاهی هم با یکدیگر فرق دارند. چون کالاهایی که در آن‌ها عرضه و فروخته می‌شود، یکسان نیستند. پس، سئو هر سایتی با دیگری متفاوت است. به همین دلیل، اولین کاری که کارشناس سئو انجام می‌دهد تحقیق و تدوین استراتژی سئو است.

کارشناس سئو درباره‌ی چه چیز تحقیق می‌کند؟ یعنی چه چیز استراتژی سئو را مشخص می‌کند؟ سئو با تحقیق کلمات کلیدی شروع می‌شود. کارشناس سئو قبل از هر چیز باید بفهمد کاربران با چه کلمات و عباراتی چیزی را که دنبالش (یعنی چیزی که سایت عرضه می‌کند) هستند، در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند.

بگذارید مثالی بزنم. من می‌خواهم سئو سایت یاد بگیرم. گوگل را باز می‌کنم. ممکن است یکی از این عبارات را سرچ کنم: دوره سئو، آموزش سئو، کلاس سئو، دوره سئو سایت در تهران، دوره جامع سئو سایت. اما همه‌ی کاربران مثل هم نیستند و شاید بعضی مطمئن نباشند می‌خواهند سئو یاد بگیرند یا نه. پس، ممکن است عباراتی مثل سئو سایت چیست؟ یا نقشه راه یادگیری سئو سایت یا درآمد کارشناس سئو در ایران یا … را جستجو کنند.

کارشناس سئو وبسایت آموزشی که دوره‌های مختلف برگزار می‌کند، باید برای تک تک دوره‌های آموزشی تحقیق کند و بفهمد کاربران از چه کلماتی برای جستجو استفاده می‌کنند و به چه اطلاعاتی درباره‌ی موضوعات و دوره‌های آموزشی نیاز دارند. بعد، براساس آن کلمات، نیازهای کاربران (مشتریان آن کسب‌وکار) و همچنین نیازهای کسب‌وکار استراتژی سئو سایت را طراحی می‌کند. یعنی برنامه‌ای طراحی می‌کند که مطابق با استانداردهای موتورهای جستجو با آن کلمات کلیدی برای سایت تولید محتوا کند تا سایت در نتایج جستجو رتبه‌ی خوبی بگیرد و کاربر از آن بازدید کند.

استراتژی بازاریابی محتوا

Karan Sharma، کارشناس ایکامرس، با جمله‌ی زیر خیلی روشن و دقیق ارتباط استراتژی سئو با محتوا و بازاریابی محتوا را بیان کرده است.

SEO is actually strategized around content marketing since every website needs words, articles, substance, keywords, etc. In order to be successful, both must go hand in hand.

درواقع، سئو حول محور کانتنت مارکتینگ برنامه‌ریزی می‌شود. چون هر سایت به کلمات، کلمات کلیدی، مقاله‌ها،‌ محتوا و … نیاز دارد. سئو و کانتنت مارکتینگ باید با هم هماهنگ باشند، در غیر این‌ صورت هیچ‌کدام موفق نمی‌شوند.

چطور می‌شود نام کسب‌‌وکار اینترنتی (برند) را به گوش مخاطبان هدف (آن گروه از بازار که بیشترین علاقه و نیاز را به محصولات و خدمات برند دارند) رساند؟ چطور می‌شود برند را به مخاطبان هدف معرفی کرد؟ چطور می‌شود صدای برند و ارزش‌های برند را به مخاطبان هدف و مشتریان رساند؟ برند باید چه کند تا مشتریان آن را فراموش نکنند؟ چطور می‌شود در ذهن کاربران هدف و مشتریان به برند اعتبار بخشید؟ پاسخ کوتاه و خلاصه‌ای که می‌شود به آن سوالات داد این است: با مدام خلق کردن محتوای جذاب، گیرا و ارزش‌آفرین و رساندن آن به مخاطبان هدف.

بازاریابی محتوا نیز بخشی از دیجیتال مارکتینگ است. برای کانتنت مارکتینگ هم مثل سئو اول باید کاربر و نیازش را شناخت و درک کرد. یعنی کانتنت مارکتینگ هم با تحقیق کلمات و عبارات کلیدی شروع می‌شود. علاوه بر آن، کانتنت مارکتر باید برند را به درستی بشناسد و رقبا را به دقت تحلیل کند. وقتی تحقیقات تمام شد،

بازاریاب محتوا با کلماتی که کاربر می‌خواهد و نیاز دارد بشنود و همچنین کلماتی که کسب‌وکار می‌خواهد با آن‌‌ها خودش را به بازار معرفی کند،‌ محتواهای گوناگون تولید و در متناسب‌ترین پلتفرم‌های آنلاین که مخاطبان هدف در آن حضور دارند منتشر می‌کند.

استراتژی سئو کانتنت مارکتینگ

در کانتنت مارکتینگ هدف اصلی این است که محتوای جذاب و درگیرکننده، محتوایی که برند را در ذهن بیننده یا شنونده جای دهد، تولید و در سطح وسیع منتشر شود. در سئو سایت هدف اصلی این است که محتوای سایت مطابق با استانداردهای موتورهای جستجو تولید شده و پاسخ سوالات کاربران را نیز داده باشد. اگر محتوایی جذاب و درگیرکننده که برند و ارزش‌هایش را معرفی می‌کند و به نیازهای کاربر پاسخ می‌دهد مطابق با استاندارهای گوگل تولید شود، یعنی هم به سئو سایت کمک شده است و هم به کانتنت مارکتینگ. پس، تیم دیجیتال مارکتینگ با یک تیر دو نشان زده است.

وقتی همه‌ی محتواهایی که برای کسب‌وکار تولید می‌شود برای جمع آن دو هدف با هم بوده است،‌ کسب‌وکار با تمام قدرت حضور خود را در بازار اعلام می‌کند و استمرار می‌بخشد. مخاطب هدف هر جا که هست و هر وقت که آنلاین است آن برند را می‌بیند، چه در صفحه‌ی نتایج گوگل چه در سوشال مدیا چه در سایت‌های دیگر وقتی مقاله‌ای (رپورتاژ آگهی) را می‌خواند.

در نتیجه، اگر استراتژی سئو سایت و کانتنت مارکتینگ کسب‌وکاری آموزشی هماهنگ با هم باشد، وقتی یکی از مخاطبان هدف بخواهد سئو سایت یاد بگیرد، حتی دنبال موسسه آموزشی نمی‌گردد، چون مثلا می‌داند آکادمی آمانج آموزش سئو سایت دارد. پس،‌ مستقیم می‌رود سراغ برند آمانج.

استراتژی سئو و استراتژی کانتنت مارکتینگ

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. حاصل جمع آن دو استراتژی می‌شود استراتژی سئو کانتنت مارکتینگ که رویکرد جدیدی در دیجیتال مارکتینگ است. استراتژی سئو کانتنت مارکتینگ تولید و توزیع محتوا را بیش از پیش هدفمند و دقیق می‌کند.

۲. استراتژی سئو کانتنت مارکتینگ یعنی تک تک محتواهای صوتی،‌ تصویری و متنی که یک کسب‌وکار تولید می‌کند، حول محور کلمات و عبارات و موضوعاتی است که هم مخاطبان هدف را وادار می‌کند تا کسب‌وکار را بشناسند و از آن خرید کنند و هم به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که سایت و محتواهایش اصولی و مطابق با استانداردهاست.

۳. دیجیتال مارکتر الزاما کانتنت مارکتر نیست. همان‌طور که اشاره شد، بازاریابی محتوا حوز‌ه‌ای کاملا تخصصی است که کارشناسان خودش را دارد.

۴. سوشال مدیا مارکتینگ شاخه‌‌ی دیگری از دیجیتال مارکتینگ است که هم به سئو سایت کمک می‌کند و هم به کانتنت مارکتینگ. پس، بهتر است کارشناسان هر دو حوزه با آن آشنایی کافی داشته باشند.

The post کسب‌وکار با سئو و کانتنت مارکتینگ پرواز می‌کند appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید