پیش به سوی تولید محتوای موفق

شاید اگر چند سال پیش از نوجوانی می‌پرسیدید شغل مورد علاقه‌اش چیست، پاسخی که می‌داد شغل‌های معمولی مثل پزشکی، مهندسی، خلبانی یا … بود که تمام ما در کودکی آرزو می‌کردیم. اما در سال‌های اخیر مشاغلی که افراد نوجوان و جوانی که می‌خواهند به تازگی وارد بازار کار شوند به دنبالش هستند، دیگر این شغل‌ها نیست. شاید اگر الان از آن‌ها بپرسید، اکثر آن‌ها بگویند می‌خواهند تولیدکننده محتوا شوند.

عمر تولید محتوا به معنای امروزی‌اش شاید از یک دهه کمتر باشد. اما به جرئت می‌توان گفت که تولید محتوا یکی از روبه‌رشدترین صنعت‌های حال حاضر در دنیا با بیش از ۵۰ میلیون تولید کننده محتوای مستقل و ارزش بیش از ۱۰۴/۲ میلیارد دلار است.

با افزایش تعداد افرادی که می‌خواهند به تولید محتوا روی آورند، رقابت نیز سنگین می‌شود. رقابت سنگین اگرچه بازار را بسیار جذاب کرده اما نباید منکر این شد که کار تولید کنندگان محتوا به مراتب سخت‌تر از قبل شده است. چون در میان سیل عظیم محتوایی که در هر کجا با آن رو به رو می‌شویم، تولید محتوای جذابی که توجه تعداد بالایی از افراد را به خود جلب کند، کار آسانی نیست.

چیزی که در این مقاله می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم همین است: چگونه تولید کننده محتوای موفقی باشیم؟

تولید محتوا چیست؟

قبل از پرداختن به اصل مطلب بهتر است که به یک تعریف مشترک از تولید محتوا برسیم. شاید تعریف تولید محتوای اصولی با آنچه که از تولید محتوا در ذهن شماست و یا آنچه در شبکه‌های اجتماعی یا وب سایت‌ها می‌بینید، متفاوت باشد.

تولید کننده محتوا شخصی است که محتوای آموزشی یا سرگرم‌کننده می‌سازد. تولیدکنندگان محتوا معمولا در یک حوزه یا نیچ خاص فعالیت می‌کنند. مثلا فیتنس، مد و فشن، گل و گیاه یا هر چیزی که فکرش را بکنید.
تولید کنندگان محتوا ممکن است به اینفلوئنسر یا افراد تاثیرگذار تبدیل شوند که با انتشار محتوا در وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و اشتراک‌گذاری ویدیو، دنبال کنندگان زیادی را جذب کنند.

تولید محتوا، یک شغل تمام عیار

بسیاری از افراد عقیده دارند که تولید محتوا، برای سرگرمی است و نمی‌توان روی درآمد آن حساب کرد. شاید درک این موضوع برای بسیاری از افراد به خصوص آنهایی که با دنیای دیجیتال میانه‌ی خوبی ندارند، سخت باشد. اما این‌طور نیست. تولید محتوا شغل است، شغلی با شرایط و مزایای منحصربه‌فرد.

برای این که تولیدکننده محتوا باشید، نیاز به مدرک دانشگاهی خاصی ندارید. با هر سن و سالی و در هر کجا که زندگی می‌کنید می‌توانید محتوا تولید کنید و درآمد کسب کنید. ساعت کاری مشخصی ندارید و برنامه کاریتان دست خودتان است. پس می توانید هر زمان که حوصله، زمان و انرژی داشته باشید، کار کنید و هر زمان که خسته باشید، کار نکنید. در یک کلام، برای تولید محتوا خودتان رییس خودتان هستید.

مزایای شغلی تولید محتوا

  • تولید محتوا در هر زمان، و از هر کجای دنیا،
  • بدون نیاز به مدرک تحصیلی،
  • بدون هیچ محدودیت سنی،
  • بدون نیاز به سرمایه اولیه بالا،
  • فرصت کسب درآمد نامحدود.

چطور تولید کننده محتوای موفقی باشیم؟

اگر تصمیمتان برای شروع کار در زمینه تولید محتوا جدی است، و یا اگر مدتی است در این حوزه فعالیت داشته‌اید اما نتیجه مورد انتظارتان را از این کار نگرفته‌اید؛ با در نظر گرفتن موارد زیر هم شروع قدرتمندی خواهید داشت و هم به تولید کننده محتوایی موفق و قوی تبدیل خواهید شد.

مشخص کردن حوزه فعالیت

اول از همه، باید حوزه‌ای که می‌خواهید در آن فعالیت کنید را مشخص کنید. شما قرار است در موضوعاتی تولید محتوا انجام دهید که در آن دانش و اطلاعات لازم را دارید. در غیر این صورت محتوای شما برای مخاطب قابل اعتماد نخواهد بود. شما باید شناخت کافی از حوزه‌ای که انتخاب می‌کنید، داشته باشید. از موضوعات ترند آن حوزه آگاه باشید و زودتر از بقیه راجبش تولید محتوا کنید. همچنین باید موضوعاتی را در آن حوزه که کسی تاکنون برایشان تولید محتوا نکرده است، پیدا کنید.

انتخاب کانال فعالیت

در مرحله بعد، باید پلتفرمی را که در آن فعالیت می‌کنید، انتخاب و مهارت‌های لازم برای فعالیت در آن کانال را کسب کنید. مثلا کسی که تصمیم می‌گیرد در یوتیوب فعالیت کند، باید مهارت‌های مربوط به ادیت ویدیو را هم یاد بگیرد. اگر به تولید محتوای متنی در وبسایت و وبلاگ علاقه‌مند است، باید اصول و فاکتورهای سئو محتوا برای موتورهای جستجو را بشناسد.

شناخت پرسونای مخاطب

جامعه هدفتان را بشناسید. شما باید بدانید اکثریت مخاطبان شما و افرادی که محتوای شما را می‌بینند، چه کسانی هستند، به چه موضوعاتی بیشتر علاقه دارند، در چه بازه سنی هستند، چه جنسیتی دارند و چه سبک زندگی دارند. شکی نیست که با دانستن این موارد، نگارش پرسونای مخاطب و مسیر تولید محتوا برایتان بسیار روشن‌تر خواهد شد.

حفظ تداوم تولید محتوا

تولید محتوا فعالیتی است که باید تداوم داشته باشد. تولیدکنندگان محتوا، به خصوص آن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا یوتیوب فعالیت می‌کنند باید ارتباطشان با مخاطب را حفظ کنند. به عبارت دیگر تولید محتوا باید پیوسته باشد. البته که نباید افراط کرد. فعالیت بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به ضرر تولید کننده محتوا باشد. پس باید حد میانه را رعایت کرد.

انواع روش‌های تولید محتوا

تولید محتوا گسترده است و تنها محدود به روشی خاص نیست. روش‌های متنوعی برای تولید محتوا وجود دارد:

  • تولید محتوای مقاله محور و انتشار آن در وبسایت شخصی،
  • تولید محتوای تصویری و انتشار در اینستاگرام،
  • تولید محتوا در وبینارهای آموزشی،
  • تولید محتوای کتاب الکترونیکی (E-Book)،
  • تولید محتوای ویدیویی برای انتشار در یوتیوب،
  • تولید محتوای ویدیو کوتاه و سرگرم‌کننده برای انتشار در TikTok،
  • تولید محتوای صوتی و ضبط پادکست،
  • تولید محتوای گرافیکی مانند اینفوگرافیک‌ها برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکداین و اینستاگرام.

درآمد تولیدکننده محتوا از کجاست؟

کسب درآمد بالا از طریق تولید محتوا و ایجاد ارزش برای مخاطبان، کاری تمام وقت است. تولید محتوا، تنها گرفتن گوشی در دست و عکس و فیلم گرفتن از اطراف نیست. محتوا چیزی است که پشتش باید یک برنامه دقیق، اهداف مشخص و استراتژی واضح وجود داشته باشد. و اگر مخاطب این را درک کند، شما را دنبال کرده و از تولید محتوای شما استقبال می‌کند.

در نتیجه میزان درآمدی که یک تولیدکننده محتوا می‌تواند داشته باشد، به پارامترهای بسیاری بستگی دارد. مثلا تعداد مخاطبان و نرخ تعامل آن‌ها با محتوای شما. شخصی که در تیک تاک فعالیت می‌کند، باید ۱۰۰۰۰۰ دنبال کننده داشته باشد تا بتواند ۲۰۰ دلار در ماه درآمد داشته باشند. یا در صنعت پادکست که اتفاقا بسیار رو به رشد است، فقط ۱٪ از تولیدکنندگان پادکست‌ به درآمد بالا می‌رسند.

به صورت کلی تولید کننده محتوا یا Content Creator با تولید محتوا و نمایش آن به مخاطبانش می‌تواند از روش‌های اسپانسرشیپ، افیلیت مارکتینگ، تبلیغات و یا حتی تولید محتوا برای کسب‌وکار خودش درآمد کسب کند.

تولید محتوا، بخشی از بازاریابی محتوایی که خود زیرمجموعه دیجیتال مارکیتنگ است، محسوب می‌شود. هدف از تولید محتوا این است که محصول یا خدمت خاصی را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به مخاطبان معرفی کنیم.

کانتنت مارکتینگ و تولید محتوا

فلسفه اصلی کسب درآمد از تولید محتوا این است:

از آنجایی که بسیاری از کسب و کارها محتوا را به عنوان مسیری هموار برای بازاریابی محصولات و خدمات خود می‌دانند، در نتیجه به تولید کنندگان محتوای مستقل و یا اینفلوئنسرهایی که با تولید محتوای خاص و جذاب، تاثیرگذاری بالایی دارند، نیاز دارند. به عبارت دیگر کسب و کارها در فرآیند بازاریابی خود به خلاقیت تولیدکنندگان محتوا برای معرفی محصولات و خدماتشان به مشتریان بالقوه نیاز دارند. به همین دلیل حاضرند دستمزدهای بالایی را برای این منظور به تولید کنندگان محتوا پرداخت کنند.

اما تولید محتوا فقط برای تبلیغات، افیلیت مارکتینگ و… نیست. بسیاری از افراد دارای مشاغلی به غیر از تولید محتوا هستند. اما به کمک تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و یا وب سایتشان، خدمات و محصولات خود را به شیوه های خلاقانه معرفی می‌کنند و از این طریق هم به درآمد بالا می‌رسند. مثل پزشکی که با تولید محتوای جذاب و خاص در حساب اینستاگرامش برای برندسازی شخصی بازاریابی می‌کند.

کلام آخر

رقابت در تولید محتوا بسیار بالاست. فرقی نمی‌کند می‌خواهید در کدام کانال و پلتفرمی تولید محتوا کنید یا چه نوع محتوایی تولید کنید. آنچه که مهم است، روش تولید محتوا و استراتژی محتوایی است که پیش می‌گیرید. تولید محتوا به دلیل ارتباط مستقیم با تعداد بالای مخاطبان، شغلی حساس است که اصلا نباید آن را دست کم گرفت. همچنین برای تولید محتوای اصولی باید اصول و پایه دیجیتال مارکتینگ را شناخت. به همین دلیل شرکت در دوره آموزش بازاریابی محتوا می‌تواند بسیار مفید باشد.

The post پیش به سوی تولید محتوای موفق appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید