پورتفولیو طراحی سایت، اولین قدم برای ورود به دنیای حرفه‌ای‌ها

بدون داشتن نمونه و سابقه کار نمی‌توان پروژه گرفت. از طرفی دیگر تا زمانی که مشتری نداشته باشید نمی‌توانید نمونه کاری را هم ارائه دهید. این همان داستان مرغ و تخم مرغ است! همه ما در شروع کارمان با این مشکل رو به رو شده‌ایم که برای جذب مشتری و یا حتی استخدام در یک شرکت به علت تازه کار بودن و نداشتن سابقه کاری، نمونه کاری برای ارائه نداریم. در نتیجه ممکن است فرایند استخدام و یا کسب درآمد از طریق انجام پروژه‌های طراحی سایت بسیار سخت شود. “تجربه” معمولا یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای استخدام در شرکت‌ها است و شغل طراحی سایت نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید و یا در حال شرکت در دوره آموزش طراحی سایت هستید و مسیر کسب درآمد در آینده برایتان گنگ و مبهم است، شما تنها نیستید. در این مقاله به حل این مشکل یک بار برای همیشه خواهیم پرداخت.

چگونه بدون داشتن سابقه کاری درآمد داشته باشیم؟

یادگیری یک مهارت، در عین لذت‌بخش بودن معمولاً با نگرانی‌هایی همراه است. نگرانی از این بابت که چطور می‌توان بلافاصله بعد از پایان دوره آموزشی بدون داشتن سابقه کاری استخدام شد و یا پروژه انجام داد و از این طریق کسب درآمد کرد؟

نداشتن سابقه کاری چیزی است که برای همه ما پیش می‌آید و این امری اجتناب ناپذیر است. به هر حال همه افراد باید از یک نقطه‌ای شروع کنند.
اما چیزی که ارزش بالاتری نسبت به سابقه کاری دارد، تجربه است. خبر خوب این است که شما می‌توانید بدون داشتن سابقه کاری تجربه بسیار بالایی در طراحی سایت کسب کنید، به طوریکه کارفرمایان و یا شرکت‌ها چنان شیفته کار شما شوند که دیگر نداشتن سابقه کاری کوچک‌ترین اهمیتی برایشان نداشته باشد! چگونه؟ از طریق طراحی یک پورتفولیو حرفه‌ای و کامل.

پورتفولیو طراحی سایت چیست؟

پورتفولیو طراحی سایت، ویترینی از پروژه‌ها و نمونه کارهایی است که یک طراح برای ارائه بهترین نمونه‌های کاری خود به مشتریان یا کارفرمایان بالقوه انتخاب می‌کند. این بدان معنا نیست که تنها افراد با سابقه بالا باید پورتفولیو داشته باشند. بلکه افراد تازه کار نیز می‌توانند با طراحی و ساخت یک پورتفولیو جذاب، خلأ سابقه کاری را پر کنند.

در مقاله “هرآنچه طراحان باید از پورتفولیو بدانند (راهنمای جامع طراحی portfolio)” به صورت دقیق‌تر به مفهوم پورتفولیو پرداخته شده است.

چرا طراحان سایت نیاز به یک پورتفولیو زیبا دارد؟

اگرچه داشتن رزومه متنی نیز کمک کننده است اما کافی نیست، چرا که در طراحی سایت، “زیبایی” حرف اول را می‌زند. به همین دلیل شاید تنها یک رزومه متنی نتواند به خوبی قابلیت‌های شما را در طراحی سایت نمایش دهد. شما با داشتن پورتفولیو به جای آنکه به مخاطبتان بگویید چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی دارید، آن را نمایش می‌دهید. به عبارت دیگر طراحی شما به تنهایی گویای همه چیز خواهد بود. علاوه بر این پورتفولیو می‌تواند به عنوان آرشیوی از طراحی‌های شما در نظر گرفته شود. ارائه آرشیوی پربار، تسلط بالای شما را در طراحی سایت نشان می‌دهد. اما اگر شما به تازگی وارد دنیای طراحی سایت شده‌اید و تجربه پروژه واقعی را ندارید، باز هم می‌توانید با ساخت پورتفولیو توانایی های خود را نمایش دهید و بتوانید حتی بدون داشتن تجربه طراحی سایت، اولین پروژه خود را جذب کنید.

کدام نمونه کارها برای پورتفولیو مناسبند؟

اگر تصمیمتان را گرفته‌اید تا پورتفولیوی اختصاصی خودتان را طراحی و پیاده سازی کنید، پیشنهاد من به شما این است که از همان نمونه کارهایی که در دوران یادگیری طراحی سایت، ساخته‌اید استفاده کنید. بسیاری از افراد هیچوقت نمونه طراحی‌های دوران یادگیری خود را منتشر نمی‌کنند چون تصور می‌کنند شاید دارای ایراداتی باشد، یا به اندازه کافی جذاب نباشد. اگر شما هم این طرز فکر را دارید، بهتر است آن را اصلاح کنید. نکته مهم این است که شما نباید هیچ ترسی از انتشار طرح‌های خود داشته باشید.

پورتفولیو شما به مرور به روز رسانی خواهد شد. حتی با تجربه ترین طراحان سایت نیز مدام در حال به روز رسانی پورتفولیو خود هستند. پس هیچ اشکالی ندارد اگر نمونه طراحی سایت‌هایی را که در دوران یادگیری انجام داده‌اید را در پورتفولیو خود قرار دهید. شما همیشه می‌توانید پورتفولیو خود را بهتر و بهتر کنید. فراموش نکنید که برای بهتر شدن، هیچ نقطه انتهایی وجود ندارد.

یکی دیگر از راه‌هایی که کمک می‌کند بتوانید یک پورتفولیو حرفه‌ای داشته باشید، پیاده سازی پروژه‌هایی برای خودتان است. شما می‌توانید پروژه‌های مختلفی را برای خودتان در زمینه مورد علاقه خودتان یا زمینه‌هایی که تمایل دارید در آن کار کنید را طراحی کنید و آن را در پورتفولیو خودتان قرار دهید. اگرچه برای انجام این پروژه‌ها پولی دریافت نمی‌کنید، اما این دلیل نمی‌شود تا از طراحی یک پورتفولیو حرفه‌ای غافل شوید. در واقع طراحی پورتفولیو یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. هر چقدر برای طراحی پورتفولیو زمان و سلیقه بیشتری را به کار بگیرید، خواهید دید که این کار ارزشش را دارد.

بخش های اصلی پورتفولیو

اگر تصمیم گرفته‌اید به صورت جدی در حوزه طراحی سایت کار کنید، باید یک وب سایت برای خودتان داشته باشید. در این صورت حتی اگر از قبل تجربه کار در طراحی سایت را نداشته باشید، این وب سایت می ‌تواند به عنوان یک نمونه کار قوی در نظر گرفته شود. در واقع زمان و انرژی که برای طراحی وب سایت خودتان می‌گذارید، در نهایت به یک پورتفولیو جذاب تبدیل خواهد شد. البته این وب سایت تنها یک پورتفولیو نیست. بلکه مانند هر وب سایت دیگری باید شامل یک سری صفحات باشد. مانند :

صفحه اصلی

صفحه اصلی سایت، مهم‌ترین صفحه پورتفولیو شماست. تمرکز اصلی صفحه اصلی این است که توجه مخاطب را به نمونه کار شما جلب کند.

صفحه معرفی خودتان

در این صفحه باید به معرفی خودتان و هرآنچه مربوط به شماست بپردازید. در نتیجه باید سعی کنید به خوبی از این فرصت طلایی استفاده کنید. شما باید در این صفحه اطلاعاتی از خودتان، مدارک تحصیلی، دوره‌هایی که در آن شرکت کرده‌اید، سطح مهارت‌های مختلف مورد نیاز برای طراحی سایت و سابقه کاری خود در حوزه طراحی سایت یا حوزه‌های مرتبط را نمایش دهید. دقت کنید که هر آنچه در این صفحه می‌نویسید باید در نهایت تاثیر مثبتی بر روی خواننده بگذارد.

صفحه پورتفولیو و نمونه کار

در این صفحه بهترین نمونه کارها و یا پروژه‌هایی را که از قبل انجام داده‌اید، قرار دهید. سعی کنید از نمونه کارهایی استفاده کنید که بتواند مهارت‌های شما را در طراحی سایت به بهترین شکل ممکن برجسته کند.

خدمات

در این بخش شما به صورت شفاف به معرفی خدمات و پکیج‌هایی که می‌توانید به مشتریانتان ارائه دهید، بپردازید.

صفحه ارتباط

بعد از معرفی خودتان، سطح مهارت‌هایتان و ارائه نمونه طراحی‌ها، نوبت آن رسیده است تا راه‌های ارتباطی با مخاطبان را مشخص کنید. علاوه بر این فراموش نکنید لینک شبکه‌های اجتماعی خود را مانند لینکدین، اینستاگرام و… را قرار دهد. سعی کنید در این شبکه‌های اجتماعی به صورت منظم فعالیت کنید. در این صورت افراد با بازدید از شبکه‌های اجتماعیتان، بیشتر با شما آشنا خواهند شد و این می‌تواند شانس استخدام و دریافت پروژه را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: “۹ تکنیک موثر در طراحی سایت برای جذب مشتری

پورتفولیو را کجا و چگونه بسازیم؟

برای ساخت پورتفولیو طراحی سایت می‌توانید از پلتفرم‌های مختلفی از رایگان گرفته تا پولی، استفاده کنید. این پلتفرم‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید طراحی خود را به راحتی در معرض دید قرار دهید. از معروف‌ترین این پلتفرم‌ها می‌توان به Wix، Dribble، Behance و بسیاری از پلتفرم‌های دیگر اشاره کرد. شما همچنین می‌توانید یک وب سایت پورتفولیو کامل و جامع را طراحی و پیاده سازی کنید.

چند نمونه پورتفولیو جذاب

نمونه پورتفولیو طراحی سایت 3

نمونه پورتفولیو طراحی سایت 2

نمونه پورتفولیو طراحی سایت1

بیشتر بخوانید: “۹ سوال کلیدی در مصاحبه طراحی سایت

کلام آخر

پورتفولیو طراحی سایت نشان دهنده مهارت‌ها و تسلط شما به طراحی سایت است. داشتن یک پورتفولیو طراحی سایت حرفه‌ای علاوه بر این که به شما کمک می‌کند دیده شوید، پروژه‌های بسیاری را نیز به سمت شما سرازیر می‌کند. در این مقاله به طور خاص به اهمیت طراحی پورتفولیو برای افراد بدون سابقه کاری که می‌خواهند اولین قدم خود را برای کسب درآمد از طراحی سایت بردارند، پرداختیم. همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، انجام پروژه‌های خودتان و قراردادن آن در یک پورتفولیو می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. البته شرکت در دوره آموزش طراحی سایت پروژه محور نیز بسیار ارزشمند است. چرا که شما می‌توانید از همان پروژه‌هایی که در دوران یادگیریتان طراحی کرده‌اید، در پورتفولیو نیز استفاده کنید.

The post پورتفولیو طراحی سایت، اولین قدم برای ورود به دنیای حرفه‌ای‌ها appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید