سوشال پروف در وب دیزاین

سوشال پروف یا تایید اجتماعی چیست؟ چرا هم در دیجیتال مارکتینگ مهم است و هم در وب دیزاین؟ چطور باید بخش تایید اجتماعی وبسایت را دیزاین کرد؟

اهمیت ندادن به نظرات دیگران همیشه هم خوب نیست. گاهی اوقات ما برای تصمیم‌گیری بهتر نیاز داریم تا از تجربیات و نظرات دیگران کمک بگیریم. به همین دلیل در صفحه‌ی اول (خانه/ homepage) بسیاری از وبسایت‌ها بخشی وجود دارد به‌ نام تأیید اجتماعی یا Social Proof. به زبان ساده، در این بخش، کسب‌وکار و محصولاتش از زبان کاربران/ مشتریان معرفی می‌شوند.

در وب فارسی، درباره‌ی سوشال پروف مطالب زیادی وجود دارد. اما آن مطالب فقط از یک نظر به تایید اجتماعی نگاه کردند. در این محتوا، درباره‌ی بعدی از سوشال پروف می‌خوانید که کمتر به آن پرداخته شده است. به زبان دیگر، در این محتوا، از نگاه یک وب دیزاینر و یک طراح UI/UX این بخش از محصول را خواهیم دید.

سوشال پروف در طراحی تجربه کاربری

تایید اجتماعی در وب دیزاین

طراح وبسایت با در نظر گرفتن اولویت‌های صاحب پروژه (سایت) باید درباره‌ی سایتی که می‌خواهد توسعه دهد، تصمیماتی بگیرد و به سوالاتی پاسخ دهد. مثلا طراحی سایت اختصاصی بهتر است یا سیستم‌های مدیریت محتوا؟ یا آیا باید از فریمورک‌های توسعه فرانت اند و بک اند استفاده کند؟ چه گزینه‌هایی برای افزایش امنیت و سرعت وبسایت دارد؟

آن سوالات بیشتر فنی هستند. اما طراح وب باید برای سوالات دیگری که به دیزاین سایت و طراحی UI/UX آن نیز مرتبط است، پاسخ داشته باشد. همه‌ی وب دیزاینرها در پروژه‌های بزرگ کار نمی‌کنند که تجربه کاربر و رابط کاربر محصول را تیم طراحی محصول آماده کرده باشند و فقط پیاده‌سازی و اجرای دیزاین با برنامه‌نویس/ توسعه دهنده وبسایت باشد.

گاهی وب دیزاینر است که باید درباره‌ی طراحی رابط و تجربه کاربر وبسایت تصمیم بگیرد. پس، لازم است که بداند بهترین شیوه برای طراحی بخش‌های مهم محصول کدام است. یکی از آن بخش‌ها سوشال پروف در محصول است. تایید اجتماعی انواع مختلفی دارد. و می‌شود هر نوع را به شیوه‌های مختلف دیزاین و به کاربر عرضه کرد.

چه زمانی باید از سوشال پروف در طراحی وبسایت استفاده کرد؟

سوشال پروف برای مارکتینگ محصول دیجیتال بسیار مهم است. نظر و تجربه‌ی دیگران از تعامل با محصول در اعتبار بخشیدن به کسب‌وکار و برند تعیین‌کننده است. در بازار پر از رقابت، برندی ماندگار است که بتواند مشتریان (کاربران) وفادار داشته باشد. هرچه وفاداری به برند بیشتر باشد، مشتریان بیشتری یک برند خاص را بر برندهای دیگر ترجیح می‌دهند و به دیگران معرفی می‌کنند.

من و شما هم وقتی می‌خواهیم برای اولین‌ بار محصولی را بخریم، ترجیح می‌دهیم نظر دیگران را بدانیم و درباره‌ی کیفیت آن پرس‌وجو کنیم. پس، اختصاص دادن یک بخش در وبسایت برای نمایش دادن تایید اجتماعی (نظرات مثبت مشتریان فعلی کسب‌وکار) با فروش و سودآوری ارتباط مستقیم دارد.

این اهمیت را nngroup.com به خوبی بیان کرده است

People are guided by other people’s behavior, so we can represent the actions, beliefs, and advice of the crowd in a design to influence users.

رفتار دیگران مردم را هدایت می‌کند. پس، ما با ارائه‌ی کارها، نظرات و پیشنهادات دیگران در دیزاین می‌توانیم کاربران را تحت تأثیر قرار دهیم.

سوشال پروف برای رسیدن به یکی از دو هدف زیر باید در طراحی وبسایت گنجانده شود:

  • نشان دادن اعتبار و مقبولیت کسب‌وکار و محصولات آن نزد مردم،
  • تشویق کردن کاربران برای تعامل برقرار کردن با برند/وبسایت و اعتماد کردن به آن.

طراحی سایت اصولی دارد که هر وب دیزاینری باید آن‌ها را بداند. در «وب دیزاین حرفه‌ای و موفق چه اصولی دارد؟» آن اصول را بخوانید.

چطور باید تایید اجتماعی را در دیزاین وبسایت گنجاند؟

مهم‌ترین نوع تایید اجتماعی نظرات کاربران/مشتریان (متنی و ویدئویی) است. بی‌تردید این نوع تایید اجتماعی برای وبسایت‌های فروشگاهی لازم و ضروری است. امکان ندارد کالایی را در وبسایت آمازون بدون آن ستاره‌های زرد (که امتیاز کاربران به آن محصول است) پیدا کنید.

سوشال پروف آمازون

کار وب دیزاینر این نیست که از میان انواع مختلف سوشال پروف (از جمله تعداد دنبال‌کنندگان حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، نظرات و تاییدات متخصصان و افراد معروف و شناخته ‌شده، مقالاتی که در روزنامه‌ها و مجلات درباره‌ی کسب‌وکار یا محصولاتش منتشر شده) یک یا چندتا را برای عرضه در وبسایت انتخاب کند.

کار طراح وبسایت این است که مطمئن شود کاربران خیلی زود و آسان به بخش تایید اجتماعی می‌رسند و آن را می‌بینند و می‌خوانند. اگر سوشال پروف ویدئویی است، که بهتر است باشد، ویدئو باید سریع و به‌راحتی پخش شود. اگر بخشی از صفحه‌ی اول وبسایت به تایید اجتماعی اختصاص داده شده است، نباید آن بخش آن‌ قدر پایین باشد تا کاربر مجبور شود خیلی صفحه را اسکرول کند.

ممکن است نوع وبسایت و محصولات و خدماتی که کسب‌وکار ارائه می‌دهد، ایجاب کند تا آمار و ارقام (مثلا تعداد شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی یک وبسایت آموزشی) یا نام و لوگوی برندهای بزرگی که کسب‌وکار با آن‌ها همکاری می‌کند به عنوان سوشال پروف ذکر شود. این دو نوع تایید اجتماعی نیز باید طوری در صفحه دیزاین شوند که نظر کاربر را جلب کنند و همچنین کاربر ارتباط آن‌ها را با کسب‌وکار و وبسایت به راحتی درک کند.

نمونه تایید اجتماعی در وب دیزاین

بهتر است وب دیزاینر از متن‌های کوتاه و روشن برای معرفی این دو نوع از سوشال پروف کمک بگیرد. اگر متن‌ها کاملا براساس اصول UX Writing نوشته شده باشند، کاربر به سرعت با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند و لزوم وجود آمار و نام برندهای بزرگ را می‌فهمد.

مقایسه دیزاین تأیید اجتماعی در دو وبسایت فروشگاهی

به وبسایت دیجی کالا دقت کنید. آن ستاره‌های زرد برای کالاها وجود ندارد. وقتی وارد صفحه‌ی هر محصول می‌شوید، بعد از مشخصات کلی و قیمت محصول، کالاهای مشابه، معرفی و مشخصات تازه به بخش دیدگاه‌ها می‌رسید.

نمونه تایید اجتماعی در وب دیزاین

نمونه سوشال پروف در طراحی وبسایت

حالا، دوباره به تصویر وبسایت آمازون و شیوه‌ی نشان دادن نظرات کاربران در بالا و همچنین تصویر زیر از صفحه‌ی یک محصول نگاه کنید. شما کدام دیزاین را ترجیح می‌دهید؟

سوشال پروف در وبسایت آمازون

سوشال پروف در طراحی وبسایت‌های وردپرسی

طراح وبسایت‌های وردپرسی به راحتی می‌تواند تأیید اجتماعی را به وبسایت بیفزاید. افزونه‌های وردپرس در این مورد به طراح کمک می‌‌کنند. قالب فروشگاهی ووکامرس افزونه‌ای مخصوص برای اضافه کردن نظرات مشتریان (Customer Reviews for WooCommerce) به سایت دارد. علاوه بر پلاگین مخصوص قالب، وردپرس نیز پلاگین‌های مختلفی (مانند Rich Reviews) برای این کار عرضه کرده است.

پلاگین وردپرس برای تایید اجتماعی

پلاگین‌های مختلفی برای نمایش دادن نوع دیگری از سوشال پروف (کامنت‌ها و تعداد لایک‌هایی که کسب‌وکار و محصولاتش در شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورند) نیز در سایت‌های وردپرسی وجود دارد. یکی از کامل‌ترین آن‌ها WP Social Ninja نام دارد. با استفاده از این افزونه، وب دیزاینر می‌تواند نظرات و تاییدات مشتریان را که در تمامی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، به وبسایت اضافه کند.

افزونه‌‌‌ی بسیار کاربردی دیگری برای به اشتراک گذاشتن محتواهای وبسایت وردپرسی در سوشال مدیا (Sassy Social Share) به کاربران وبسایت امکان می‌دهد تا محتواهای وبسایت را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. با این کار، تعداد به اشتراک گذاشته شدن هر محتوا در کنار یا بالای آن نمایش داده می‌شود. این نیز نوعی از تایید اجتماعی برای کسب‌وکار است.

پلاگین های وردپرس برای سوشال پروف

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. سوشال پروف وقتی موفق است و درست به کار گرفته شده که بتواند اعتماد کاربری (مشتری بالقوه) را که برای اولین بار به وبسایت برندی می‌آید، جلب کند.

۲. دیزاین تایید اجتماعی و شیوه‌ی ارائه‌ی محتوای آن به اندازه‌ی دیزاین دیگر قسمت‌های وبسایت مهم و حیاتی است.

۳. در پروژه‌های بزرگ طراح وبسایت با همکاری تیم طراحی محصول و مارکتینگ و نظرات صاحبان وبسایت بخش یا بخش‌های مربوط به سوشال پروف را طراحی می‌کند.

۴. در پروژه‌های کوچک خود وب دیزاینر است که باید با مشورت صاحبان وبسایت (کسب‌وکار) درباره‌ی محتوا و دیزاین این بخش تصمیم‌گیری کند.

۵. وب دیزاینر کسی نیست که فقط زبان‌های برنامه‌نویسی و توسعه سایت را آموخته باشد. او باید درباره‌ی حوزه‌های مرتبط با وب هم بداند. به همین دلیل است که در سرفصل‌های آموزش وب دیزاین، سرفصلی به حوزه‌های مرتبط یعنی مارکتینگ و طراحی UI/UX اختصاص یافته است.

۶. یو ایکس رایتینگ حوزه‌ی بسیار مرتبط و به‌روز دیگری است که به طراحان سایت، مخصوصا برای طراحی سوشال پروف، بسیار کمک می‌کند.

The post سوشال پروف در وب دیزاین appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید