بازاریابی با چاشنی هوش مصنوعی

هیچ تعجبی ندارد اگر بگوییم هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ آمده‌اند تا در هر صنعتی از آن‌ها استفاده شود. طبق آخرین آمار، استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ می‌تواند تا ۴۰% بهره‌وری کسب و کار را افزایش دهد. استفاده از هوش مصنوعی به اندازه‌ای از طرف مدیران مورد توجه قرار گرفته است که از آن به عنوان قدرتمندترین سلاح در دنیای رقابت استفاده می‌کنند. در نتیجه همه ما چه بخواهیم، چه نخواهیم در مسیر تکنولوژی هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ هستیم. کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی، موضوعی است که می‌خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم.

بازاریابی با هوش مصنوعی چیست؟

قبل از آنکه بازاریابی با هوش مصنوعی را تعریف کنیم، اول باید تعریف مشخصی از هوش مصنوعی داشته باشیم.

هوش مصنوعی را می‌توان علمی میان رشته‌ای معرفی کرد. به همین دلیل تعاریف مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارد.
به طور خلاصه هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از فناوری‌هایی است که طراحی شده‌اند تا مانند هوش انسان کار کنند و وظایف انسانی را به دقیق‌ترین شکل ممکن انجام دهند.

در مقاله “هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟” به صورت دقیق‌تر به معرفی هوش مصنوعی پرداخته شده است.

بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی به طور موثر، عملیات جمع‌آوری داده را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و با هدف‌گذای دقیق، به کسب و کارها کمک می‌کند به اهداف خود برسند. در واقع استفاده از هوش مصنوعی در جمع‌آوری و آنالیز حجم بزرگی از داده‌ها، درصد خطای انسانی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. داده‌هایی که به وسیله هوش مصنوعی جمع‌آوری و طبقه‌بندی می‌شوند، هدفمند و واقعی هستند در نتیجه قابل اعتمادترند.

جمع‌آوری این اطلاعات ارزشمند و پردازش آن‌ها به وسیله هوش مصنوعی، به کمک الگوریتم‌های از قبل تعریف شده انجام می‌شود. طبق همین الگوریتم‌ها، هوش مصنوعی رفتار کاربر را در برابر محتوا، کمپین‌های بازاریابی مختلف و پست‌های شبکه اجتماعی زیر نظر می‌گیرد. سپس از میان تمامی این اطلاعات که از حجم بزرگی از کاربران جمع‌آوری شده، آن‌هایی را که دارای رفتار خاصی هستند را شناسایی کرده و به عنوان مشتری و یا مشتری بالقوه معرفی می‌کند.

علاوه بر این هوش مصنوعی بسیار سریع عمل می‌کند. در فضای آنلاین که تمام رقیبان شما ۲۴ ساعته حضور دارند، زمان، فاکتور بسیار ارزشمندی است که نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت.

ترندهای هوش مصنوعی در بازاریابی

افزایش تمرکز بر شخصی سازی

با افزایش رقابت، کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا روش‌های جدیدی را برای متمایز شدن از دیگران بیابند. یکی از راه‌های انجام این کار، شخصی‌سازی تجربه کاربری است.
برای این کار هوش مصنوعی با استفاده از داده‌ها و شناسایی رفتار کاربر و اولویت‌های او، محتوا و تبلیغات هدفمند و مورد نیاز همان کاربر را نمایش می‌دهد. با این روش کاربران به محتوا و کمپین‌های تبلیغاتی که مطابق با سبک زندگی و سلیقه‌شان است، بیشتر اعتماد می‌کنند. همچنین با این روش در هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات صرفه‌جویی می‌شود.
برند Nike از همین روش استفاده می‌کند. یعنی با کمک هوش مصنوعی، تجربه کاربران را به صورت منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده نمایش می‌دهد.

هوش مصنوعی در بازاریابی

تولید محتوا

تولید محتوا یکی از بخش‌های مهم دیجیتال مارکتینگ است. اگرچه تولید محتوا کاری جذاب است اما باید بپذیریم که به زمان و انرژی نیاز دارد. بسیاری از مواقع برای تولید محتوای با کیفیت و جذاب، زمان کافی نداریم. حتی شاید نمی‌خواهیم هزینه بالایی را به تولید محتوا اختصاص دهیم. این‌جاست که می‌توان برای تولید محتوا روی هوش مصنوعی حساب کرد. البته باید به این نکته توجه کنید که ابزارهای تولید محتوا به زبان فارسی با هوش مصنوعی، هنوز جای پیشرفت دارد.

پیش‌بینی داده

می‌توان گفت آنالیز داده و پیش‌بینی آن از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابان زمانی که بتوانند پیش بینی درستی از آینده داشته باشند، می‌توانند با تدوین استراتژی‌های مناسب، به اهداف بازاریابی کسب و کار خود برسند. علاوه بر این هوش مصنوعی با گذشت زمان و یادگیری بیشتر، پیش‌بینی‌های دقیق‌تری را ارائه می‌دهند.

تبلیغات بهتر

همانطور که گفته شد، هوش مصنوعی با شناسایی نیازهای کاربران، می‌داند که به چه چیزی نیز دارند، چه نوع لحنی را می‌پسندند و به چه نکاتی در محتوای تبلیغاتی بیشتر توجه می‌کنند. در نتیجه هوش مصنوعی می‌تواند لحن تبلیغات، عنوان‌ها، تصاویر و ویدیوی استفاده شده در تبلیغ را مطابق با سلیقه هر کاربر شخصی‌سازی کند. به طور کلی می‌توان گفت تبلیغاتی که در آینده توسط هوش مصنوعی تولید خواهد شد، بسیار موثرتر از تبلیغاتی خواهد بود که توسط انسان ساخته می‌شود.

ارائه خدمات بهتر به مشتری

کسب و کار آنلاین باید در طول ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس و پاسخگوی سوالات کاربران و مشتریان باشد. برای آن دسته از کسب و کارهایی که یک شخص را به عنوان پشتیبان استخدام می‌کنند و یا فقط در ساعات خاصی از روز پاسخگوی مشتریان هستند، استفاده از هوش مصنوعی به شدت پیشنهاد می‌شود. یکی از موارد استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات به مشتری، استفاده از chatbot است. این ربات‌ها برای پاسخگویی لحظه‌‍ای یا بلادرنگ به مشتریان در هر ساعت شبانه روز استفاده می‌شوند. استفاده از chatbot علاوه بر این که به هوش مصنوعی برای جذب اطلاعات بیشتر درباره کاربران کمک می‌کند، باعث افزایش رضایت مشتریان و ایجاد وفاداری می‌شود.

استفاده از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)

هوش مصنوعی در بازاریابی در حال حرکت در مسیری است که می‌توان با استفاده از VR و AR، این فرصت را به مشتریان داد تا بتوانند تجربه خرید بهتری داشته باشند. استفاده از این تکنولوژی‌ها باعث می‌شود:

· تجربه خرید برای مشتریان، تبدیل به یک تجربه سرگرم کننده شود.
· تعامل مشتریان بهبود پیدا کند.
· فروش آنلاین افزایش پیدا کند.

برند L’Oreal، یکی از معروف‌ترین برندهای لوازم آرایشی دنیا در اپلیکیشنی به نام Makeup Genius با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند بدون هزینه، چهره خود را با آرایش‌های مختلف ببینند. در واقع کاربران با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به فروشگاه‌های لوازم آرایشی، محصولات را روی صورت خود تست کنند. این روش استفاده از هوش مصنوعی در مارکتینگ، به ویژه در دوران قرنطینه که اکثر مردم به صورت آنلاین خرید می‌کردند، با استقبال زیادی مواجه شد.

واقعیت مجازی در بازاریابی

چرا استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مهم است؟

امروزه تمامی کسب و کارها در تلاشند تا بتوانند بهتر و بیشتر از سایر رقبا نیازها و انتظارات مخاطبانشان را رفع کنند. هوش مصنوعی این امکان را به بازاریابان می‌دهد تا با استفاده از حجم عظیمی از داده و تحلیل آن‌ها از رقبا جلو بزنند.

آیا هوش مصنوعی جای بازاریابان را خواهد گرفت؟

همیشه کسانی هستند که در برابر هوش مصنوعی مقاومت می‌کنند و معتقدند که در آینده تمامی مشاغل از جمله مشاغل دیجیتال مارکتینگ از بین خواهد رفت. در پاسخ به این افراد باید گفت هوش مصنوعی توسط انسان و با هدف کمک به انسان ساخته می‌شود. به عبارت دیگر هوش مصنوعی یک ابزار است. هدف استفاده از ابزارها بهبود کیفیت و دقت کار است، درست مانند هزاران هزار ابزار دیگری که در هر حوزه‌ای وجود دارند و آمده‌اند تا انجام کارها را برای انسان ساده‌تر کنند.
اما در نهایت این انسان است که تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهد. در واقع هوش مصنوعی در بازاریابی کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری درست‌تری داشته باشیم، استراتژی‌های هوشمندانه‌تری را بچینیم و اطلاعات دقیق‌تر با درصد خطای بسیار کمتری را در زمان کوتاه جمع‌آوری کنیم.
همه این‌ها یعنی هوش مصنوعی دوست و همراه بازاریابان است و به بهبود روند بازاریابی شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: “نیمه‌ تاریک هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ

کلام آخر

هر چه تکنولوژی بیشتر پیشرفت می‌کند، بیشتر به نقش هوش مصنوعی در زندگی خود پی می‌بریم. استفاده از هوش مصنوعی به دلیل دقت بالا و سرعت، در کارهایی که با حجم عظیمی از داده سر و کار دارند، به ویژه دیجیتال مارکتینگ مفید است.
پس اگر شما جزو آن دسته از کسانی هستید که به هوش مصنوعی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر چه سریع‌تر آن را یاد بگیرید. پیش‌نیاز یادگیری هوش مصنوعی زبان برنامه‌نویسی پایتون است. در نتیجه شما می‌توانید ابتدا با شرکت در دوره آموزش پایتون، و سپس دوره آموزش ماشین لرنینگ وارد دنیای جذاب هوش مصنوعی شوید.

The post بازاریابی با چاشنی هوش مصنوعی appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید