۱۲ راهکار سئو ویدئو در سال ۲۰۲۳

تقریبا بر هیچکس پوشیده نیست که سئو یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین کانال‌های بازاریابی برای وبسایت است. برای کسب‌وکارهایی که قصد جذب بالای کاربر با محتوا را دارند ارزان‌ترین و بهترین مسیر سئو است و لاغیر. هر روز برای گوگل کیفیت مجله‌های اینترنتی و تنوع محتوایی مهم‌تر می‌شود. در این مطلب از بلاگ آکادمی آمانج قصد بررسی و ارائه راهکارهایی برای بهینه‌سازی ویدیوها در وبسایت را داریم. در ادامه شما را با برگ برنده سئو در سال ۲۰۲۳ و پدیده عجیب و غریب سئو ویدئو آشنا خواهیم کرد.

سئو ویدئو و محتوای باکیفیت دو عامل بسیار قدرتمند در سئو سایت هستند. این موضوع خصوصا از زمانی در وبسایت‌ها برجسته شد که گوگل دست به آپدیت الگوریتم‌های خود برای بررسی محتواها زد. حالا باتمام فراز و نشیب‌های طی شده، هر مجله اینترنتی می‌تواند با سئو و بازاریابی محتوا بر بالاترین رتبه‌های صفحه نتایج گوگل تکیه بزند.

با اینکه این سئو و بازاریابی محتوایی اهمیت بسیار زیادی در رتبه صفحات شما دارند، اما باید این موضوع را هم مد نظر داشت که زیرساخت‌های فنی و بررسی کدهای فرانت‌اند و بک‌اند وبسایت نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. خصوصا اگر قصد تولید محتوای ویدئویی را داشته باشید، موضوع سرورها و سرعت بارگذاری صفحات اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کنند. در ادامه با ما باشید تا راهکارهای موثر در سال ۲۰۲۳ برای سئو ویدیو را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: “سئو ۲۰۲۳، متفاوت‌تر از همیشه

۱. بهینه سازی محتوای ویدیو برای جستجو کاربر

اگر می‌خواهید محتوای ویدیویی برای کاربر تولید کنید، این بدیهی است که مفاهیم مطرح شده در ویدئو باید برای کاربر مفید باشد. فرقی نمی‌کند محتوای ویدیویی شما آموزشی است یا تخصصی. موضوع مهم این است که کاربر پس از مشاهده ویدئو شما احساس کند به آنچه که می‌خواسته رسیده است. اگر بعد از مشاهده ویدئو احساس کند که زمانش تلف شده و یا احساس یک فرد فریب‌خورده را داشته باشد، قافیه را باخته‌اید. و برعکس اگر احساس رضایت داشته باشد، مطمئن باشید این کاربر تا سال‌های سال برای شما باقی خواهد ماند.

۲. ساخت ویدئو برای موضوعات ترند

یکی از مهم‌ترین راهکارهای جذب کاربر و کسب رتبه ویدئوها در صفحه نتایج گوگل، انتخاب موضوعات جذاب و ترند است. شما باید این موضوع را درک کنید که علاوه بر موضوع‌های تخصصی که شاید کاربران کمتر آن را جستجو می‌کنند، باید از ترندهای بازار هم پیروی کنید. این کار باعث می‌شود که ویدیوهای تولید شده ترافیک بالایی را جذب کنند. مثلا اگر وبسایتی دارید که در حوزه‌ی کودکان و آموزش کودکان فعال است، ساخت ویدیو برای روز جهانی کودک برای وبسایت شما بسیار مفید و مهم است.

۳. انتشار هم‌زمان مقاله‌ها همراه با ویدیو

فرقی نمی‌کند که رویکرد محتوایی وبسایت شما خبری باشد یا آموزشی و تحلیلی. انتشار متن همراه با ویدیو با رعایت نکات سئو محتوایی به بهبود رتبه سایت بسیار کمک می‌کند. در دو یا سه سال گذشته گوگل به محتواهای همراه با ویدئو بهای بیشتری داده است.
بهتر است محتوای متنی همراه با ویدئو را هم‌زمان با انتشار ویدیو در سایت بارگذاری کنید. به عبارت دیگر بهتر است بین زمان انتشار ویدئو و محتوای متنی وقفه‌ای ایجاد نشود. در نتیجه، اگر تکمیل محتوای این صفحات نامنظم باشد و مثلا امروز متن اضافه شود و یک هفته دیگر ویدیو، تمام قدرت جذب کاربر از موضوع و صفحه گرفته می‌شود.

۴. بررسی پرفورمنس صفحات ویدئویی

قبل از هرگونه اقدام برای تولید و انتشار محتوای ویدئویی، از وضعیت فنی سایت مطمئن شوید. بهینه‌سازی حجم ویدئو، بارگذاری سریع و بدون مشکل آن‌ها و رفع مشکلات Core web vital صفحات سایت، در رتبه‌گیری صفحات ویدئویی بسیار تاثیر گذارند. حتما سعی کنید پرفورمنس صفحات را در حد متوسط رو به بالا حفظ کنید تا رتبه صفحات سایت افت نکند.

سئو ویدیو

۵. استفاده از اسکیما صحیح

کدهای اسکیما یکی از بهترین راه‌های نمایش انواع محتوا به خزنده‌های گوگل است. خزنده‌های گوگل قدرت تشخیص بالایی دارند، اما هنوز نمی‌توانند متوجه شوند که محتوای قرار داده شده در صفحات دقیقا چیست. کدهای اسکیما درواقع راهنمای محتوای درون صفحات سایت برای خزنده‌های گوگل هستند.

استفاده از اسکیما ویدیو چند مزیت اصلی دارد:

  • مهم‌ترین آن تشخیص دقیق وجود ویدیو در صفحات است.
  • مزیت دوم نمایش ویدئو در صفحه نتایج جست‌وجو خصوصا نتایج محتوای ویدیویی است. یعنی اگر محتوا اسکیما مناسب نداشته باشد، احتمالا رتبه ویدیو در بخش صفحه نتایج ویدئویی گوگل بسیار ضعیف است.

Video Schema Markup به شما کمک می‌کند که جزییات ویدیو را نیز به تفکیک در نتایج داشته باشید. با این کار CTR صفحه نیز افزایش می‌یابد.

۶. بارگذاری ویدیوها در هاست اختصاصی یا یوتیوب

نمایش بدون مشکل ویدئو یکی از مهم‌ترین موضوعات در سئو ویدئو است. ویدئو هر چقدر هم که رتبه بالایی داشته باشد، اگر نمایش آن به کاربر با مشکل رو‌به‌‌رو شود؛ به دلیل نرخ پرش بالا، با افت رتبه مواجه خواهد شد.

در ایران چند مشکل هم‌زمان اجازه‌ی کار روی ویدیو را از شما می‌گیرد. مهم‌ترین مشکل فیلتر بودن یوتیوب است. اگر یوتیوب را به عنوان هاست ویدیوها انتخاب کنید، باید این نکته را در نظر بگیرید که کاربر بدون فیلترشکن نمی‌تواند ویدیو را تماشا کند. با این حال سئو یوتیوب یکی از شاخه‌های جذاب ویدئو مارکتینگ است.

پس بهترین انتخاب استفاده از سرور اختصاصی است. طبیعتا برای استفاده از سرورهای اختصاصی برای ویدیوها، باید هزینه پرداخت کرد. ویدیو نسبت به تصویر و متن، حجم بیشتری دارد و اگر حجم محتوای ویدیویی شما بالا باشد، هزینه‌های هاست نیز افزایش خواهد یافت.

برای آشنایی بیشتر با انواع هاست، مقاله “هر آنچه که باید درباره هاست و دامنه بدانید” را از دست ندهید.

۷. استفاده از عنوان جذاب

اولین چیزی که توجه کاربر را بعد از جستجوی ویدئو جلب می‌کند، عنوان آن است. سعی کنید عنوانی که انتخاب می‌کنید جذاب و کامل باشد. همچنین نباید استفاده از کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات ویدئو را فراموش کرد.

۸. استفاده از تگ متا دیسکریپشن مناسب

متا دیسکریپشن یا تگ توضیحات در سئو ویدیو اهمیت بالایی دارد. اغلب کاربران قبل از کلیک روی لینک ویدئو در صفحه نتایج، متا دیسکریپشن نمایش داده شده را می‌خوانند. اشاره به وجود ویدیو و حتی ذکر جزییات آن مثل کوتاه یا بلندی مدت زمان ویدیو و دیگر ویژگی‌های صفحه، جزو مهم‌ترین پارامترهای متا تگ برای کاربر و گوگل است.

۹. تلاش برای دریافت کامنت برای محتوا

CTA یا کال تو اکشن اهمیت بسیار بالایی در رتبه محتوا دارد. با افزایش ارتباط کاربر با صفحات و در نتیجه کامنت‌گذاری، گوگل متوجه فایده محتوای شما برای کاربر می‌شود و به صفحه شما رتبه می‌دهد. اینکه شما با استراتژی دقیقی کاربر را به سمت کامنت گذاشتن هدایت کنید امری مهم است.

بیان گزاره‌های چالشی در ویدیو و محتوای آن در این امر اثرگذار است. همچنین می‌توانید کاربر را به صورت مستقیم به ارتباط بیشتر و پرسش و پاسخ دعوت کنید.

۱۰. ساخت Thumbnail جذاب و کاربردی

کاور یا تصویری که گوگل برای نشان دادن ویدیو استفاده می‌کند، یکی از مهم‌ترین عوامل جذب کلیک بالا در سئو ویدیو است. ساخت تامنیل جذاب و مفید ساده نیست. شما باید تصویری جذاب متناسب با مفهوم ویدئو بسازید که کاربر با مشاهده آن برای کلیک روی لینک ترغیب شود.

thumbnail

اگر می‌خواهید بیشتر درباره‌ی ویدئو مارکتینگ بدانید، «چرا ویدئو مارکتینگ در digital marketing ضرورت دارد؟ (۵ دلیل مهم)» را بخوانید.

۱۱. استفاده از آدرس کوتاه و کامل

یکی از مباحث چالشی سئو بحث URLهای فارسی و انگلیسی و اثر کوتاه و بلند بودن آن‌ها بر رتبه صفحات است. بعضی از متخصصان معتقدند که چه آدرس صفحات انگلیسی باشد چه فارسی، تفاوتی در رتبه آن‌ها ندارد. تعدادی دیگر بر این حرف صحه می‌گذارند اما استفاده از آدرس‌های انگلیسی را توصیه می‌کنند. زیرا در ابزارهای بررسی و آنالیز وبسایت، آدرس‌های انگلیسی مرتب‌تر هستند و گوگل هنوز نمی‌تواند عنوان‌های فارسی را درست بخواند.

۱۲. لینک سازی داخلی

همیشه ارتباط مقالات با یکدیگر و ساخت شبکه‌ای از صفحات مرتبط، روشی موثر برای افزایش رتبه مقالات بوده است. این موضوع برای ویدیوها هم صدق می‌کند. لینک‌سازی داخلی با انکرتکست‌های مرتبط، ارزش صفحات دارای ویدئو را افزایش می‌دهد و در نهایت به بهبود رتبه صفحات کمک می‌کند.

مهم‌ترین مسئله

درباره هر موضوعی که محتوا منتشر می‌کنید، باید این را بدانید که جدی بودن و تداوم در تولید محتوا امری لازم و ضروری است. در غیر این صورت گوگل به محتواهای شما توجهی نمی‌کند. شما نمی‌توانید با ساخت فقط یک ویدیو یا یک مقاله بهترین رتبه را کسب کنید و به تمام اهداف بازایابی خود برسید. این تولید محتوای منظم است که باعث رشد آمار ایمپرشن و کلیک سایت می‌شود. سئو ویدئو یکی از ترندهای سئو سایت در سال ۲۰۲۳ است که در دوره آموزش سئو آمانج هم به آن پرداخته شده است.

The post ۱۲ راهکار سئو ویدئو در سال ۲۰۲۳ appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید